norweska prognoza pogody
Jerzy Sychut
2009-09-07 16:53:55 UTC
Nie pamiętam czy kiedykolwiek wymieniano tu jedno z najlepszych źródeł
prognozy pogody pod http://www.yr.no/ Jeżeli było nie zaszkodzi przypomnieć.

W wyszukiwarce należy wpisać nazwę miejscowości albo regionu i wcisnąć
enter. Proste jak Google.

Weather forecast for Kraków Peninsula (Antarctica)
http://www.yr.no/place/Antarctica/Other/Krak%c3%b3w_Peninsula/
Stockholm, http://sychut.com
DS
2009-09-07 19:27:29 UTC
Nie pamiêtam czy kiedykolwiek wymieniano tu jedno z najlepszych Œróde³
prognozy pogody pod http://www.yr.no/ Je¿eli by³o nie zaszkodzi
przypomnieæ.
W wyszukiwarce nale¿y wpisaæ nazwê miejscowo¶ci albo regionu i wcisn±æ
[...]
Witam,

korzysta³em z tego serwisu w Norwegii, ale jest moim zdaniem zbyt ogólny i
niedok³adny. Prognozy dla Bergen ró¿ni³y siê o 2B w stosunku do warunków
rzeczywistych. Wg www.yr.no wia³o 3-4B natomiast po wyj¶ciu z fjordu by³o
6B i siê rozwiawa³o...

Pozdrawiam
Damian
666
2009-09-07 20:28:22 UTC
To jakaś nowa wersja serwisu
http://retro.met.no/english/maritime/index.html
http://retro.met.no/english/maritime/fishing_areas.html
http://retro.met.no/english/maritime/65-80degN.html
http://retro.met.no/kyst_og_hav/iskart.html
JaC

-----
korzystałem z tego serwisu w Norwegii, ale jest moim zdaniem zbyt ogólny i niedokładny.
Prognozy dla Bergen różniły się o 2B w stosunku do warunków rzeczywistych.
Jerzy Sychut
2009-09-07 21:06:22 UTC
korzystałem z tego serwisu w Norwegii, ale jest moim zdaniem zbyt ogólny i
niedokładny.
Interesująca opinia! Prognozy pogody yr.no są układane według informacji
uzyskanych z 6,3 miliona stacji meteorologicznych na świecie (70 tysięcy
tylko w Norwegii). Aby ułożyć w miarę dokładny raport trzeba przerobić
gigantyczną ilość informacji. Później jakiś użytkownik skwituje celną
opinią że serwis "zbyt ogólny i niedokładny". Może jeszcze powinni gołe
baby wyświetlać żeby była większa atrakcja?

Największą siłą wobec konkurentów yr.no jest brak komercji. Po prostu
wszystkie instytuty meteorologiczne żądają niemało pieniędzy.
Najbardziej pazerne są te z Europy. Deutscher Wetterdienst tylko za
prognozy dla lotnisk żąda rocznie 20 milionów euro. Płyta CD z raportami
prognoz pogody od roku 1870 kosztuje w USA 5 tysięcy dolarów gdy
europejski odpowiednik 110 milionów euro.

Przypomniałem adres yr.no między innymi dlatego że został oceniony przez
użytkowników za najbardziej innowacyjny tego typu serwis na świecie. 2,3
miliona odwiedzin każdego tygodnia świadczy o popularności. Najlepszy
dlatego że prognozy są najbardziej sprawdzalne. Pewnie coś jest na
rzeczy skoro tylu ciekawych prognoz pogody odwiedza tę witrynę.

Wcale nie znaczy że opinia użytkowników jest prawdziwa. Porównując różne
źródła prognoz pogody nie mogę odeprzeć wrażenia że wyszukiwanie miejsca
wraz z prognozą przez yr.no nie ma sobie równych. Do tego komputer nie
gotuje się od nadmiaru niepotrzebnych bajerów którymi obdarzają nas
twórcy takich serwisów. Na tym akurat znam się i to bardzo dobrze.

Ciekaw jestem sprawdzalności prognoz choćby dla okolic które świetnie
zna większość grupowych użytkowników, czyli tu (wraz porównaniem
konkurencyjnych prognoz):
Weather forecast for Olsztyn in Warmia-Masuria (Poland)
http://www.yr.no/place/Poland/Warmia-Masuria/Olsztyn/
Albo tu:
Weather forecast for Gdańsk - Port Północny (Poland)
http://www.yr.no/place/Poland/Other/Gda%C5%84sk_-_Port_P%C3%B3%C5%82nocny/
A jak ma Hasip tam gdzie akurat żegluje:
Weather forecast for Hjälmaren (Sweden)
http://www.yr.no/place/Sweden/Other/Hj%C3%A4lmaren/
Stockholm, http://sychut.com
Krzysztof Bieńkowski
2009-09-07 21:42:45 UTC
Post by Jerzy Sychut
Aby ułożyć w miarę dokładny raport trzeba przerobić
gigantyczną ilość informacji. Później jakiś użytkownik skwituje celną
opinią że serwis "zbyt ogólny i niedokładny".
Nie warto sie irytowac w usenecie :-)
yr.no jest nowsza wersja serwisu met.no, ktory byl naprawde bardzo
dobry.
Teraz jest jeszcze lepszy.

Lacze pozdrowienia
Krzysztof Bienkowski
-------------------------------
www.dpz.info.pl
Jerzy Sychut
2009-09-07 22:31:18 UTC
Post by Krzysztof Bieńkowski
Nie warto sie irytowac w usenecie :-)
Nie irytuję się, tylko komentuję opinię wyrażoną przez kolegę. Mi też
wolno. Mniemam?
Post by Krzysztof Bieńkowski
yr.no jest nowsza wersja serwisu met.no
To są różne serwisy. yr.no zbudowano od nowa. Istnieje od 2 lat
(wrzesień 2007 roku) aczkolwiek w dalszym ciągu rozwija się. met.no jest
witryną Norweskiego instytutu Meteorologicznego (DNMI).

Anton Eliassen, szef DNMI doszedł do wniosku że skoro nie chcą kupować
prognoz należy je dostarczać za darmo. Przecież podatnicy i tak płacą za
utrzymanie Instytutów. Zdaje się nowy trend dotarł już innych
skandynawskich służb które pracują nad stworzeniem podobnych serwisów.
Inne instytuty nadal twardo żądają pieniędzy. Zwłaszcza niemieckie i
francuskie. Sądzę jednak że nie wygrają z Internetem i prognoz nie
będziemy musieli kupować albo otrzymywać od pośredników.
Stockholm, http://sychut.com
DS
2009-09-08 07:32:58 UTC
Spokojnie, ja wypowiadam swoja opinie na podstawie wlasnych doswiadczen...

Pozdrawiam
Damian
Post by Krzysztof Bieńkowski
Nie warto sie irytowac w usenecie :-)
Nie irytujê siê, tylko komentujê opiniê wyra¿on± przez kolegê. Mi te¿
wolno. Mniemam?
Post by Krzysztof Bieńkowski
yr.no jest nowsza wersja serwisu met.no
To s± ró¿ne serwisy. yr.no zbudowano od nowa. Istnieje od 2 lat (wrzesieñ
2007 roku) aczkolwiek w dalszym ci±gu rozwija siê. met.no jest witryn±
Norweskiego instytutu Meteorologicznego (DNMI).
Anton Eliassen, szef DNMI doszed³ do wniosku ¿e skoro nie chc± kupowaæ
prognoz nale¿y je dostarczaæ za darmo. Przecie¿ podatnicy i tak p³ac± za
utrzymanie Instytutów. Zdaje siê nowy trend dotar³ ju¿ innych
skandynawskich s³u¿b które pracuj± nad stworzeniem podobnych serwisów.
Inne instytuty nadal twardo ¿±daj± pieniêdzy. Zw³aszcza niemieckie i
francuskie. S±dzê jednak ¿e nie wygraj± z Internetem i prognoz nie
bêdziemy musieli kupowaæ albo otrzymywaæ od po¶redników.
Stockholm, http://sychut.com
Krzysztof Bieńkowski
2009-09-08 13:37:36 UTC
Post by Jerzy Sychut
Nie irytuję się, tylko komentuję opinię wyrażoną przez kolegę. Mi też
wolno. Mniemam?
Napisalem, ze nie warto IMHO...

Klania sie prawidlo 7. c) MPZZM :-))))
Post by Jerzy Sychut
Post by Krzysztof Bieńkowski
yr.no jest nowsza wersja serwisu met.no
To są różne serwisy. yr.no zbudowano od nowa. Istnieje od 2 lat
Na met.no byly doskonale prognozy na polnocne wody, z mapami lodowymi.
Od pewnego czasu jest przekierowanie na yr.no
Skad sie wziely litery YR?
Post by Jerzy Sychut
Inne instytuty nadal twardo żądają pieniędzy. Zwłaszcza niemieckie i
francuskie.
Weatheronline ma swietny serwis. Jest daleka prognoza z mapami
(najczesciej zawyzona). No i mapa radarowa dla UK, czy jest taka mapa
dla polski?

Lacze pozdrowienia
Krzysztof Bienkowski
-------------------------------
www.dpz.info.pl
Jerzy Sychut
2009-09-08 15:56:17 UTC
Post by Krzysztof Bieńkowski
Od pewnego czasu jest przekierowanie na yr.no
Z tego co wiem nic nie przekierowuje. Pod met.no nadal pokazują
prognozę. Tylko trochę inaczej. Do szczegółów odsyłają do yr.no.
Post by Krzysztof Bieńkowski
Skad sie wziely litery YR?
Widzę żeś niespecjalnie przyjrzał się odnośnikom. Pewnie zauważyłbyś
wyjaśnienie nazwy, a i sporo innych interesujących informacji - o
gribach też jest. YR może znaczyć: zadowolony, podniecony, szalony ale
przede wszystkim formę opadu (deszczu) kapuśniaczek lub dżdż albo jakoś
podobnie.
Post by Krzysztof Bieńkowski
Weatheronline ma swietny serwis
Łojezu! Coś mi się zdaje że nieporozumienie tkwi w zrozumieniu drobnego
faktu że za usługi meteorologiczne płaci się wszystkim instytutom.
Niektórym mniej, ale są takie co potrafią wyciągać spore pieniądze. Jak
wspomniany Weatheronline. Czytelnicy p.r.z. od lat zmagają się nad
ustaleniem jakiegoś sensownego źródła prognoz pogody i jeszcze do nich
nie dotarło że te usługi wszędzie kosztują. Niestety serwisy
meteorologiczne są niedostępne dla biedaków. Nie badałem tego rynku, bo
i nie mam potrzeby, ale pewnie niejedna pracę magisterską mógłby napisać
któryś z naszych kolegów co nam zawracają głowę ankietami. O wyciąganiu
pieniędzy podatników na zrobienie roboty i sprzedaży rezultatów tym
samym co ich sponsorują.

Jedynym instytutem Meteorologicznym który nie żąda szmalu jest yr.no!
Dlatego to jest interesujące. Norweg naruszył solidarność kapitalistów i
zrezygnował z zarabiania. Urzędnik może gdy chce i w tym jest właśnie
wielkość Antona Eliassena. Wspominałem że za trendem ruszą inne
instytuty, przynajmniej skandynawskie. No i przestaniemy kombinować
prognozy od bosmana który pisze co usłyszy w radio, albo bierze z telexu
którego treść nie jest za darmo. Za darmo to jest jak podadzą w TV,
przetworzone i z godziną reklam. Jednak TV płaci i to sporo, a rezultat
jest taki sobie. Wolę zajrzeć do yr.no zamiast do telewizora albo na
kartkę bosmana.
Post by Krzysztof Bieńkowski
No i mapa radarowa dla UK, czy jest taka mapa dla polski?
Słyszałem w Polskim Radio o planach ustawienia kilku radarów
meteorologicznych na terenie Polski, ale nie pamiętam co to było. Pewnie
fachowcy wiedzą.
Stockholm, http://sychut.com
Roman Rumpel
2009-09-09 08:02:08 UTC
Post by Krzysztof Bieńkowski
Weatheronline ma swietny serwis. Jest daleka prognoza z mapami
(najczesciej zawyzona). No i mapa radarowa dla UK, czy jest taka mapa
dla polski?
Krzysztofie z radarami dla Polski jest problem, zreszta od dawna
dyskutowany i przeklinany na grupie p.m.m.

Oczywiście są tu:
http://pogodynka.pl/radary.php

ale - serwer ma małą przepustowść, jak sie coś 'ciekawego" dziej to
pada, a nawet jak działa dobrze, to specjalnie zrobiony jest tak, ze
dame przekazywane są w odstępach godzinnych, z opóźnieniem ok. kolejnej
godzinę, więc prognostycznie na małą skalę są do niczego.

Troche lepiej w sumie działa to tu

http://www.imgw.pl/internet/zz/pogoda/radary.html

Teoretycznie IMGW uruchamia specjalną wersję tego serwisu w stanach
zagrożeń i wówczas dane są aktualne i co 1o minut.

Mozna tego szukać na pogodynce, można próbować tu

http://www.imgw.pl/internet/zz/pogoda/radary10.htm

Tyle że niestety dotyczy to tylko właśnie tych dni, które IMGW uzna za
objęte stanem poważnego zagrożenia, a po drugie problemy z
przepustowością tylko sie wtedy wzmagają. W tej chili zagrożeń nei ma
strony radary 10 min nie ma.

Pozostaje wobec tego posiłkować się radarami
czeskimi, dla terenów Kotliny Kłodzkiej i niemieckimi, dla terenów
przygranicznych, w tym Bałtyku zachodniego.
No i zawsze można popatrzeć na współpracę stacji radarowych bardziej
cywilizowanej części Europy

http://meteox.com/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=loop1uur

Ten ostatni serwis ma bardzo fajna wersję na pda
http://pda.meteox.com/

Od dwóch lat mam to u siebie na komórce i chwalę sobie, bo przebieg
frontów i linie szkwałów w sumie zupełnie ładnie widać oczywiście tylko
dla obszaru zachodnie Europy przyległe morza z cieśninami duńskimi.

Colonel Andrzej
2009-09-08 07:55:04 UTC
Post by Jerzy Sychut
Nie pamiętam czy kiedykolwiek wymieniano tu jedno z najlepszych źródeł
prognozy pogody podhttp://www.yr.no/Jeżeli było nie zaszkodzi przypomnieć.
Dziękuję, dodałem do ulubionych, narazie jeszcze nie widze mapki z
rozkladem iatrów i cisnień, do czego jestem pzryzwyczajony ale obejrze
spokojnie wieczorem. Dla mojej wsi prognoza punktowo sie sprawdziła
Andrzej Niemiec
2009-09-08 18:44:29 UTC
Post by Jerzy Sychut
[...]
Jest dostepna ale z opóźnieniem - kilka godzin.
http://www.pogodynka.pl/radary.php

On- line - jest jako płatna usługa (co jest jakieś glupie bo IMGW jest
utrzymywany z pieniędzy podatników i ma być non - profi)
Ponoć w sytuacjach kryzysowych ma być bez opóźnienia.

Na szczescie na Slasku mamy czechy (http://www.chmi.cz/meteo/rad/index.html)
Na zachodzie - Niemcy http://wind.met.fu-berlin.de/wind/main.php?lId=600#
lub (http://wetter.t-online.de/radar.php)
a na północy Szwecje http://www.smhi.se/weatherCache/radar/radar_en.htm#

Best Regards
Andrzej Niemiec :-)
Jerzy Sychut
2009-09-08 20:19:54 UTC
Post by Andrzej Niemiec
Na szczescie na Slasku mamy czechy
(http://www.chmi.cz/meteo/rad/index.html)
Pewny jesteś że Czesi nie chcą pieniędzy? Rozdają prognozy, ot tak, za
darmo? Nie wiem skąd przekonanie że takie informacje można dostać za
darmo. Każda prognoza jaka do nas dociera jest przez kogoś zapłacona.
Post by Andrzej Niemiec
a na północy Szwecje http://www.smhi.se/weatherCache/radar/radar_en.htm#
Nie wiem ile sobie życzą Niemcy ale Szwedzi mają stawki za minutę
prognozy. Cennik jest pod
http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=7852&l=sv
Może jest też po angielsku ale nie szukałem. Obrazki z radarów pokazane
z opóźnieniem są za darmo. Również prognoza dla najwyższych gór jest
niby za darmo. Finansowana przez Fjällsäkerhetsradet*. No i jeszcze dla
żeglarzy przez VHF finansowana przez tych co płacą za abonamenty
Stockholmradio.

* http://swenviro.naturvardsverket.se/fjallsaker/eng/index.html

Skoro Norwegowie piszą że yr.no to jedyna na świecie służba
meteorologiczna finansowana przez podatników pewnie zdają sobie sprawę z
tego co piszą (tego nie zauważyłem w wersji angielskiej).
Stockholm, http://sychut.com
wiesiek
2009-09-13 19:28:43 UTC
Post by Andrzej Niemiec
[...]
Chyba już nie jest za darmo?
U mnie chce hasła i loginu.

Pozdrawiam

Wiesiek
Jerzy Sychut
2009-09-13 19:46:31 UTC
Post by wiesiek
Chyba już nie jest za darmo?
U mnie chce hasła i loginu.
Nie zechciałbyś w prostych żołnierskich słowach napisać o co chodzi? Kto
od Ciebie chce hasła i loginu? W tym wątku jest o darmowej prognozie
norweskiego Instytutu Meteorologicznego dostępnej w domenie yr.no gdzie
nikt nie wymaga hasła i loginu.
Stockholm, http://sychut.com
wiesiek
2009-09-13 20:30:34 UTC
Post by Jerzy Sychut
Post by wiesiek
[...]
Nie wiem czemu ale w firefoxie wyskakuje "Wprowadź nazwę użytkownika i
hasło dla http://www.yr.no" ale w IE już wszytko jest ok.Może mam coś
źle ustawione.
Sama stronka jest ok. za co Dziękuję.

Pozdrawiam

Wiesiek
Maciek Kotas
2009-09-14 10:24:33 UTC
Post by wiesiek
Post by Jerzy Sychut
Post by wiesiek
[...]
W moim Firefoxie nic nie wyskakuje, stronka dobra od sporego czasu
używana. Od roku chyba.
--
Maciek"Skipbulba"Kotas
s/y ALIFLANKE
www.saj.org.pl
Michał
2009-09-09 07:53:47 UTC
Post by Jerzy Sychut
Nie pamiętam czy kiedykolwiek wymieniano tu jedno z najlepszych źródeł
prognozy pogody pod http://www.yr.no/ Jeżeli było nie zaszkodzi przypomnieć.
Chyba nie było, a to fajna rzecz i to nie tylko z żeglarskiego punktu
widzenia. Dzięki!

Michał Bajor