Obowiązek ubierania kamizelek ratunkowych
leszy
2006-07-20 06:29:03 UTC
Ja wiem, że bardziej właściwa byłaby może grupa kajaki albo
motorowodniacy, ale sama istota sprawy jest natury ogólnej. A ja jestem
żeglarzem i tą grupe odwiedzam.

Otóż, przprowadzałem testy napedzania kanoe wietirokiem, w Krakowie na
Wiśle.
Przyczepiła się policja i zażądała włożenia kamizelek ratunkowych,
argumentując, że jest to obowiązkowe, z wyjątkiem jachów kabinowych.

Czy coś sie zmieniło w tej sprawie? Ostatnio przepisy sie zminiały,
dlatego pytam.
Jak dotąd nie było takiego obowiązku.

Leszy
Jerzy Makieła
2006-07-20 06:30:00 UTC
Post by leszy
[...]
Trzeba było zapytać o podstawę prawną:-)))) Panom coś się pozajączkowało...

PS. Aczkolwiek osobiście uważam, że kamizelka asekuracyjna jeszcze
nikomu nie zaszkodziła...
--
Pozdrowienia Jurek M
http://www.makiela.pl/
GSM 601-938-951
Tomasz Konnak
2006-07-20 06:40:34 UTC
Post by Jerzy Makieła
Post by leszy
[...]
Asekuracyjna czy ratunkowa? ;)
Byłem na dwóch długich spływach kajakowych. Na samą myśl, że miałbym
cały czas w kamizelce to mi się odechciewa.
A wiesz przecież, że na jachcie niemal zawsze pływamy w kamizelkach. I
to od zawsze, czyli i wtedy, gdy przepisu nie było. Znaczy, nie jestem
wrogiem kamizelek, ale...

O razu zapowiadam, że jak wejdzie obowiązek jeżdżenia na rowerze w kasku
to go nie będę przestrzegał. :) Są jakieś granice...

P.S. W regulaminie rowerowego Harpagana jest właśnie obowiązek jeżdżenia
w kasku. Brrr
T.K.
Jacek Kijewski
2006-07-20 06:46:02 UTC
Post by Tomasz Konnak
Asekuracyjna czy ratunkowa? ;)
By=B3em na dw=F3ch d=B3ugich sp=B3ywach kajakowych. Na sam=B1 my=B6l, =BF=
e mia=B3bym ca=B3y=20
Post by Tomasz Konnak
czas w kamizelce to mi si=EA odechciewa.
A wiesz przecie=BF, =BFe na jachcie niemal zawsze p=B3ywamy w kamizelkach=
=2E I to od=20
Post by Tomasz Konnak
zawsze, czyli i wtedy, gdy przepisu nie by=B3o. Znaczy, nie jestem wrogie=
m=20
Post by Tomasz Konnak
kamizelek, ale...
Ale reling w plecy mniej ci=B6nie :)
Post by Tomasz Konnak
P.S. W regulaminie rowerowego Harpagana jest w=B3a=B6nie obowi=B1zek je=
=BFd=BFenia w=20
Post by Tomasz Konnak
kasku. Brrr
A pieszo w masce-pegazce? Zawsze uwa=BFa=B3em, =BFe to jest impreza dla=20
my=B6l=B1cych inaczej...

--=20
***********Jacek Kijewski, ***@sail-ho.pl z odwiecznym (since 1995) motte=
m: *
"Kazda dostatecznie rozwinieta technologia niczym
szczegolnym nie rozni sie od magii" Linux ad=
min
Portal =BFeglarski: http://www.sail-=
ho.pl
************************************* Support Open Source: http://www.rwo.=
pl *
Tomasz Konnak
2006-07-20 07:08:19 UTC
Post by Tomasz Konnak
[...]
Ale reling w plecy mniej ciśnie :)
I jest cieplej :) Ale na kajaku, latem, w upalny dzień - brrrr
Post by Tomasz Konnak
P.S. W regulaminie rowerowego Harpagana jest właśnie obowiązek
jeżdżenia w kasku. Brrr
A pieszo w masce-pegazce? Zawsze uważałem, że to jest impreza dla
myślących inaczej...
Właśnie dla pieszych nie ma durnych zakazów. Skąd im się ten kask na
rowerze wziął to nie wiem, ale mnie to zniechęciło totalnie.
Pozostaje mi pieszy wypad - jak kondycja znów wzrośnie... (tu złośliwe
chichoty i komentarze proszę wyłączyć ;) )
T.K.
Maciej T
2006-07-20 12:21:22 UTC
W³a¶nie dla pieszych nie ma durnych zakazów. Sk±d im siê ten kask na
rowerze wzi±³ to nie wiem, ale mnie to zniechêci³o totalnie.
Z rozsadku im sie wzial, z rozsadku.. Traf w drzewo glowa nawet przy
predkosci 15 km/h. Mysle, ze Twoj oglad na te sprawe zmienilby sie
natychmiast. Zawody, sciganie, adrealina, presja czasu robia swoje i
uczestnik Harpagana jest podswiadomie sklonny do wiekszego ryzyka.
Osobiscie nawet po bulki do piekarni jezdze w kasku, a to pomimo dobrej
techniki i doswiadczenia po paru latach startow w mtb ;-)

pozerawiam,
Maciej Twarnicki
leszy
2006-07-20 12:44:10 UTC
Post by Maciej T
Post by Tomasz Konnak
[...]
A z kim ty się tak ścigasz po te bułki, że ci adrenalina skacze, tak mało
rzucają na sklep?

Leszy
Janusz Drozd
2006-07-20 12:38:00 UTC
Post by Maciej T
[...]
Witam,
Z czyjego rozs±dku ?
Kto¶ ma my¶leæ za doros³ego cz³owieka ?
Co by¶ sobie pomy¶la³ o nakazie jazdy bez kasku ? lub o nakazie
odstawienia herbaty na 10 min. ? (co by¶ siê nie oparzy³ ... )
--
P Ozd Dr awiam,
Janusz
http://kzposejdon.hml.pttk.pl/
Tomasz Konnak
2006-07-20 13:22:40 UTC
Post by Maciej T
Post by Maciej T
techniki i doswiadczenia po paru latach startow w mtb ;-)
Witam,
Z czyjego rozsądku ?
Ktoś ma myśleć za dorosłego człowieka ?
Co byś sobie pomyślał o nakazie jazdy bez kasku ? lub o nakazie
odstawienia herbaty na 10 min. ? (co byś się nie oparzył ... )
A jeszcze bardziej rozsądnie jest siedzieć w domu a nie jeździć na
jakieś zawody i Harpagany. Kiedyś pewnie i tego zabronią, bo w tym
kierunku to zmierza. Możemy obstawiać, kiedy pojawi się obowiązek zmiany
opon na zimowe. A kolejnym krokiem będzie zakaz wyjeżdżania w danym
mieście w trudne warunki (poranna decyzja odpowiednich służb - dzisiaj,
z uwagi na ciężkie warunki pogodowe, nie ma jazdy prywatnymi
samochodami) - jak myślisz, kiedy do tego dojdziemy?
Chyba, że się zaczniemy buntować...
T.K.
Michał
2006-07-20 13:46:41 UTC
Post by Tomasz Konnak
kierunku to zmierza. Możemy obstawiać, kiedy pojawi się obowiązek zmiany
opon na zimowe.
Akurat z tymi oponami to zły przykład, bo jadąc samochodem na łysych
możesz stanowić niebezpieczeństwo dla innych osób.
Co do kasków to oczywiście racja, moja głowa - moja sprawa ;)

Michał Bajor
Andrzej Remiszewski
2006-07-20 15:04:55 UTC
U¿ytkownik "Micha³" napisa³ > moja g³owa - moja sprawa ...

Pod warunkiem, ¿e nie naprawiasz jej za moj± sk³adkê do NFZ!
Roman Rumpel
2006-07-20 15:15:37 UTC
Użytkownik "Michał" napisał > moja głowa - moja sprawa ...
Pod warunkiem, że nie naprawiasz jej za moją składkę do NFZ!
Dokładnie o to chodzi!!!
Koszty leczenia urazów są większe gdy nie ma pasów, kasków itp. NIkt ( co do
zasady) nie ponosi tych kosztów sam, to są typowe koszty obciązające całe
społeczeństwo. Nie przesadzajmy panowie z nadmierną wolnością, ani tez z
niewolą kasków.
--
Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
C Hollywood Homicide
Jacek Kijewski
2006-07-20 15:59:30 UTC
U=BFytkownik "Micha=B3" napisa=B3 > moja g=B3owa - moja sprawa ...
Pod warunkiem, =BFe nie naprawiasz jej za moj=B1 sk=B3adk=EA do NFZ!
Dok=B3adnie o to chodzi!!!
Koszty leczenia uraz=F3w s=B1 wi=EAksze gdy nie ma pas=F3w, kask=F3w itp.=
NIkt ( co do=20
zasady) nie ponosi tych koszt=F3w sam, to s=B1 typowe koszty obci=B1zaj=
=B1ce ca=B3e=20
spo=B3ecze=F1stwo. Nie przesadzajmy panowie z nadmiern=B1 wolno=B6ci=B1, =
ani tez z=20
niewol=B1 kask=F3w.
Niniejszym zabraniam Ci:
- =BFeglowania
- je=BFd=BFenia samochodem
- picia piwa
- siedzenia w pobli=BFy palaczy
- siedzenia przed monitorem.

Nie poniesiesz koszt=F3w efekt=F3w powy=BFszego sam, a JA CHC=CA MIE=C6 NIS=
K=A1=20
SK=A3ADK=CA i basta.

(zabieranie si=EA od d... strony: zamiast postulowa=E6 zniesienie tego ca=
=B3ego=20
mafijnego bajzlu pn. ZUS i NFZ, wymy=B6laj=B1 kaski rowerowe...).

pl *
Roman Rumpel
2006-07-20 16:25:53 UTC
(zabieranie się od d... strony: zamiast postulować zniesienie tego
całego mafijnego bajzlu pn. ZUS i NFZ, wymyślają kaski rowerowe...).
To jest właśnie zabieranie się od niewłaściwej strony, a skuteczność takich
postulatów pokazują osiagnięcia polityczne Korwin-Mikkego.
Innymi słowy: takie postulaty łądnie wyglądaja, tyle, że są nierealne.
Dlatego szuka się realnych rozwiązań.
--
Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
C Hollywood Homicide
Tomasz Konnak
2006-07-20 17:42:54 UTC
Post by Roman Rumpel
[...]
25 lat temu nikt sobie nie wyobrażał, że ZSRR może upaść...
A ZUS już ledwo zipie i sam zbankrutuje.

No, to chyba EOT.
T.K.
Piotr Wisniewski
2006-07-20 23:40:26 UTC
Post by Tomasz Konnak
25 lat temu nikt sobie nie wyobrażał, że ZSRR może upaść...
A ZUS już ledwo zipie i sam zbankrutuje.
Obiecanki cacanki... ;->>>
Post by Tomasz Konnak
No, to chyba EOT.
No co Ty, piatek przecie... ;-D

Zw.
--
Piotr Wisniewski Sail-Ho
***@sail-ho.pl http://www.sail-ho.pl
--------------- Może uderzyć grom z jasnego nieba... -------------------
Jacek Kijewski
2006-07-21 08:41:31 UTC
Post by Piotr Wisniewski
25 lat temu nikt sobie nie wyobra=BFa=B3, =BFe ZSRR mo=BFe upa=B6=E6...
A ZUS ju=BF ledwo zipie i sam zbankrutuje.
Obiecanki cacanki... ;->>>
Si=EA nie martw, zdaje si=EA dostane 250 z=B3 emerytury. Niniejszym o=B6wia=
dczam,=20
=BFe moralnie popieram ka=BFdego, kto tych sk=B3adek nie p=B3aci: 250 z=B3 =
mo=BFna=20
mie=E6 ze zbierania puszek po piwie i nie trzeba przez ca=B3e =BFycie po=B3=
owy=20
zarobk=F3w im oddawa=E6.

pl *
Jacek Kijewski
2006-07-20 19:59:20 UTC
Post by Jacek Kijewski
(zabieranie si=EA od d... strony: zamiast postulowa=E6 zniesienie tego
ca=B3ego mafijnego bajzlu pn. ZUS i NFZ, wymy=B6laj=B1 kaski rowerowe..=
=2E).
To jest w=B3a=B6nie zabieranie si=EA od niew=B3a=B6ciwej strony, a skutec=
zno=B6=E6 takich=20
postulat=F3w pokazuj=B1 osiagni=EAcia polityczne Korwin-Mikkego.
Innymi s=B3owy: takie postulaty =B3=B1dnie wygl=B1daja, tyle, =BFe s=B1 n=
ierealne.
Dlatego szuka si=EA realnych rozwi=B1za=F1.
OK.

Zwyzywam pierwszego, kt=F3ry mi potem raczy co=B6 o przestrzeganiu prawa=20
wspomnie=E6.

pl *
Robert
2006-07-20 16:07:32 UTC
Post by Andrzej Remiszewski
U¿ytkownik "Micha³" napisa³ > moja g³owa - moja sprawa ...
Pod warunkiem, ¿e nie naprawiasz jej za moj± sk³adkê do NFZ!
Dok³adnie o to chodzi!!!
Koszty leczenia urazów s± wiêksze gdy nie ma pasów, kasków itp. NIkt ( co do
zasady) nie ponosi tych kosztów sam, to s± typowe koszty obci±zaj±ce ca³e
spo³eczeñstwo. Nie przesadzajmy panowie z nadmiern± wolno¶ci±, ani tez z
niewol± kasków.
Czy ca³e spo³eczeñstwo te¿ sk³ada siê na naprawê twojego rozbitego samochodu,
gdy PZU zwróci ci koszty naprawy ? Nie. Sk±d zatem wiesz, ¿e inny ubezpieczyciel
nie jest w stanie pokryæ kosztów leczenia tych, od których sk³adkê zebra³ ?
Twierdzisz, ¿e pañstwo dop³aca do kosztów leczenia urazów - sk±d wiesz, ¿e
w³a¶nie do tego dop³aca ? A mo¿e dop³aca do leków dla staruszek, a mo¿e do
pensji ginekologów a mo¿e na utrzymanie szpitali i ca³ej s³u¿by zdrowia w
rejonajch wiejskich ? Rolnik p³aci 10 razy mniej na ubezpiecznie spo³eczne i
praktycznie nic na koszty ubezpieczenia zdrowotnego - bo te jak powszechnie
wiadomo odlicza siê od podatku dochodowego, a (jak znów powszechnie wiadomo)
rolnicy ¿adnych podatków bezpo¶rednich nie p³ac±. Dlaczego wiêc nie pomstujesz
na tych, którzy lecz± siê za darmo - nic za to nie p³ac±c - a przeszkadzaj± ci
ludzie, którzy jednak ubezpieczaj± siê równie¿ przed skutkami wypadków ?
Poza tym, NFZ jak ka¿dy ubezpieczyciel dzia³a na zasadzie ryzyka.

pozdr. Robert
Roman Rumpel
2006-07-20 16:33:10 UTC
Czy całe społeczeństwo też składa się na naprawę twojego rozbitego
samochodu, gdy PZU zwróci ci koszty naprawy ? Nie. Skąd zatem wiesz,
że inny ubezpieczyciel nie jest w stanie pokryć kosztów leczenia
tych, od których składkę zebrał ?
Oczywiście, ze jest w stanie, pokryje je właśnie ze składek osób, które je
płacą, w tym mojej i Twojej.
Twierdzisz, że państwo dopłaca do
kosztów leczenia urazów - skąd wiesz, że właśnie do tego dopłaca ?
A sadzisz może, ze składki odprowadzone przez ofiarę wypadku za kazdym razem
wystarczają na badania (np. tomografię) leczenie, w tym operacyjne,
rehabilitację, w tym zabiegi itd itp? Że o konieczności dożywotniej opieki
nad ofiarą urazu mózgu nie wspomnę.
Otóż jeżeli tak sądzisz, to sie mylisz. Płaci się za to ze składek zebranych
od wszystkich. I w ineteresie wszystkich jest, zeby płacić jak najmniej.
może dopłaca do leków dla staruszek,
Też, a moje uwagi, ze powinniśmy dążyc do tego by płacić jak najmniej,
zmniejszając wydatki, tam gdzie to mozliwe, zachowują aktualność
a może do pensji ginekologów a
j.w.
może na utrzymanie szpitali i całej służby zdrowia w rejonajch
wiejskich ?
j.w.
Rolnik płaci 10 razy mniej na ubezpiecznie społeczne i
praktycznie nic na koszty ubezpieczenia zdrowotnego - bo te jak
powszechnie wiadomo odlicza się od podatku dochodowego, a (jak znów
powszechnie wiadomo) rolnicy żadnych podatków bezpośrednich nie
płacą. Dlaczego więc nie pomstujesz na tych, którzy leczą się za
darmo - nic za to nie płacąc - a przeszkadzają ci ludzie, którzy
jednak ubezpieczają się również przed skutkami wypadków ?
Skąd wiesz, jakie są moje poglądy na temat rolników?
Nie mówilismy o tym jak zwiększyć przychody systemu ubezpieczeń, tylko o
tym, ze można próbować zmniejszyc jego wydatki
Poza tym, NFZ jak każdy ubezpieczyciel działa na zasadzie ryzyka.
LOL

Ryzyka - naszego
pozdr. Robert
Też pozdrawiam
--
Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
C Hollywood Homicide
Robert
2006-07-20 16:48:12 UTC
Aj tam, zaraz niespodziewanie... :)
Post by Robert
Twierdzisz, ¿e pañstwo dop³aca do
kosztów leczenia urazów - sk±d wiesz, ¿e w³a¶nie do tego dop³aca ?
A sadzisz mo¿e, ze sk³adki odprowadzone przez ofiarê wypadku za kazdym razem
Nie wa¿ne co s±dzê. Pyta³em siê sk±d wiesz ?
Je¶li ja zap³aci³em sk³adkê za ew. naprawê mojego ³ba, to mam chyba prawo go
sobie rozbiæ - oczywi¶cie przypadkowo - i oczekiwaæ, ¿e towarzystwo, które
pobra³o moj± sk³adkê sfinansuje jego (tego ³ba) naprawê. Prawda ?
Czy mój ³eb czym¶ siê ró¿ni od naprawy samochodu skoro i tu i tam wykupi³em
ubezpieczenia casco ?
Sk±d wiesz, jakie s± moje pogl±dy na temat rolników?
Przecie¿ twoje pogl±dy na temat rolników (i moje te¿) nie maj± tu nic do rzeczy.
Bo nie chodzi tu o pogl±dy twoje czy moje ale o fakty. A te s± takie, ¿e ty
chcesz obni¿aæ sk³adki dla tych którzy je p³ac± i jednocze¶nie twoje ew. pogl±dy
pozwalaj± na to aby za te zebrane nasze sk³adki leczyli siê ludzie, którzy nie
zap³acili ¿adnych sk³adek.
Widzisz tu jak±¶ nielogiczno¶æ czy tylko ja siê czepiam ?
Nie mówilismy o tym jak zwiêkszyæ przychody systemu ubezpieczeñ, tylko o tym,
ze mo¿na próbowaæ zmniejszyc jego wydatki
Wydatki powinno siê zwiêkszaæ a nie zmniejszaæ. Medycyna jest coraz dro¿sza.
Niestety.

pozdr. Robert
Roman Rumpel
2006-07-20 17:22:41 UTC
Post by Roman Rumpel
Twierdzisz, że państwo dopłaca do
kosztów leczenia urazów - skąd wiesz, że właśnie do tego dopłaca ?
A sadzisz może, ze składki odprowadzone przez ofiarę wypadku za kazdym razem
Nie ważne co sądzę. Pytałem się skąd wiesz ?
Cóż z gazet, TV, itp źródeł.
Jeśli ja zapłaciłem składkę za ew. naprawę mojego łba, to mam chyba
prawo go sobie rozbić - oczywiście przypadkowo - i oczekiwać, że
towarzystwo, które pobrało moją składkę sfinansuje jego (tego łba)
naprawę. Prawda ? Czy mój łeb czymś się różni od naprawy samochodu skoro i
tu i tam
wykupiłem ubezpieczenia casco ?
Nie, nie wykupiłeś ubezpieczenia casco na swój łeb, nie ma konkurencji
ubezpieczycieli, a ten ubezpieczyciel od głowy decyduje o wydawaniu
pieniędzy publicznych pobranych przymusowo.
Sytem jest repartycyjny, Bismarckowski, a nie oparty na wyliczeniach
aktuariuszy.
Różnic jest w związku z tym wiele - np. nie ma zróżnicowania skłądki w
zależnosci od stopnia wyceny ryzyka. Dlatego właśnie w interesie wszystkiuch
jest zmniejszanie ryzyka zaistnienia zdarzenia, za które trzeba płacić.

Jest inną sprawą, gdzie przebiegac ma w tym przypadku granica pomiędzy
interesem ogółu a interesem i wolnością jednostki i czego nam jeszce można
nakazać, czy zakazac.Ja osobiscieuważam, ze jazda samochodem w pasach, czy
kaski dla rowerzystów są do przyjęcia.
Bo nie chodzi tu o poglądy twoje czy moje ale o fakty. A
te są takie, że ty chcesz obniżać składki dla tych którzy je płacą i
jednocześnie twoje ew. poglądy pozwalają na to aby za te zebrane
nasze składki leczyli się ludzie, którzy nie zapłacili żadnych
składek.
Fajny chwyt erystyczny, ale Ci nie wyszedł:
1. Nie chodzi o poglądy
2 Chodzi o fakty
3 Fakty są takie, że:
4 "ty masz nastepując poglądy..."

Próbowałeś, przyznaję, ale jeszcze nie tym razem ;-)
Widzisz tu jakąś nielogiczność czy tylko ja się czepiam ?
Oczywiście ze się czepiasz. Ja w dyskusji poruszam tylko temat obniżania
wydatków, natomiast konsekwentnie nie ujawniam poglądów na temat tego czy
pozwalam, aby leczyli sie, CI, którzy w ogóle nie płacą. Wyraźnie napisałem,
ze nic o rolnikach nie mówię
Post by Roman Rumpel
Nie mówilismy o tym jak zwiększyć przychody systemu ubezpieczeń,
tylko o tym, ze można próbować zmniejszyc jego wydatki
Wydatki powinno się zwiększać a nie zmniejszać. Medycyna jest coraz
droższa. Niestety.
I własnie dlatego należy zmniejszać ryzyko ponoszenia coraz większych
wydatków
pozdr. Robert
Pozdrawiam i z wolna uciekam w EOT, bo już zbyt daleko nawet od OT
odchodzimy
--
Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
C Hollywood Homicide
Robert
2006-07-20 19:40:32 UTC
Niespecjalnie :))
Pozdrawiam i z wolna uciekam w EOT, bo ju¿ zbyt daleko nawet od OT odchodzimy
No jak tak to tak...

pozdr. Robert
Andrzej Remiszewski
2006-07-20 17:39:43 UTC
1. JA nic nie mówi³em o rolnikach - powiem: powinni bulic jak za zbo¿e,
czyli jak ka¿dy z nas.
2. P³ace sk³adki na NFZ w wysoko¶ci 4x wyzszej niz srednio i do tego p³acê
prywatnie za leczenie siebie i swojej rodziny. Nie mam ochoty, dop³acac do
takiego co nic nie nazbiera³, tylko rozwali³ leb o drzewo.
3. NFZ to ¿aden ubezpieczyciel, to poborca niesprawiedliwego podatku. Nie ma
tu mowy ozadnym ryzyku handlowym, to jest adinisarcyjne dzielenie moich
pieniêdzy tak, ¿e i tak zawsze dla mnie zabraknie.
Jacek Kijewski
2006-07-21 08:27:46 UTC
2. P=B3ace sk=B3adki na NFZ w wysoko=B6ci 4x wyzszej niz srednio i do teg=
o p=B3ac=EA
prywatnie za leczenie siebie i swojej rodziny. Nie mam ochoty, dop=B3acac=
do
takiego co nic nie nazbiera=B3, tylko rozwali=B3 leb o drzewo.
Tak dla ustalenia: ale zdajesz sobie doskonale spraw=EA, =BFe to, co NFZ p=
=B3aci=20
za leczenie i czy p=B3aci za kogo=B6, kto sobie =B3eb rozwali=B3, czy nie, =
nie ma=20
najmniejszego zwi=B1zku z tym, ile p=B3acisz?

I =BFe nies=B3uszne jest =B3=B1czenie tych kwestii w s=B1siaduj=B1cych ze s=
ob=B1=20
zdaniach?

(przy okazji, od 10 lat z tzw. publicznej s=B3u=BFby zdrowia skorzysta=B3em=
=20
raz*, robi=B1c RTG kr=EAg=F3w szyjnych po wypadku. AFAIR NFZ za tak=B1 us=
=B3ug=EA=20
p=B3aci=B3 wtedy 14 z=B3. My=B6l=EA, =BFe nadwy=BFk=EA mojej sk=B3adki mo=
=BFesz przeznaczy=E6 na=20
inne rzeczy w imi=EA braku obowi=B1zku noszenia kask=F3w itd.).

*) =BFona by=B3a bardziej uparta, ale ostatnio dosta=B3a nauczk=EA, =BFeby =
leczy=E6=20
si=EA za pieni=B1dze p=B3acone bezpo=B6rednio.
3. NFZ to =BFaden ubezpieczyciel, to poborca niesprawiedliwego podatku. N=
ie ma
tu mowy ozadnym ryzyku handlowym, to jest adinisarcyjne dzielenie moich
pieni=EAdzy tak, =BFe i tak zawsze dla mnie zabraknie.
Drobna sprzeczno=B6=E6 mi=EAdzy pkt. 2 i 3?

pl *
Andrzej Remiszewski
2006-07-20 17:40:44 UTC
PS. Nie oznacza to, ¿e popieram obowi±zek noszenia kaizelek ratunkowych w
ka¿dej sytuacji, wswoim czasie wrêcz ZAKAZYWA£EM tego swoim za³ogantom...
666
2006-07-23 16:21:50 UTC
O, robi się ciekawie :-)
JaC
Nie oznacza to, że popieram obowiązek noszenia kaizelek ratunkowych w każdej sytuacji, wswoim czasie wręcz ZAKAZYWAŁEM
tego swoim załogantom...

It has removed 1563 spam emails to date.
Try SPAMfighter for free now!

666
2006-07-23 16:18:59 UTC
Dokładnie tak jest.
JaC
Czy społeczeństwo też składa się na naprawę twojego rozbitego samochodu, gdy PZU zwróci ci koszty naprawy ?
Tomasz Konnak
2006-07-20 17:27:02 UTC
Post by Roman Rumpel
[...]
Czyli już wiadomo o co chodzi. Niewydolny, obowiązkowy system
ubezpieczeń i zdrowotny pada na pysk i w związku z tym trzeba za wszelką
cenę zmniejszyć koszty jego obsługiwania... Fajnie, że ktoś to w końcu
przyznał. Ale mnie to nie przekonuje.
Ja chcę tej "nadmiernej" wolności.
T.K.
Misiek
2006-07-22 08:27:24 UTC
Post by Roman Rumpel
[...]
Hm, nie zwróciliście w tej dyskusji uwagi na jedną rzecz. Makabryczną
ale wysoce prawdopodobną. A mianowicie to że niezapinanie pasów i
niezakładanie kasków motocyklowych (może rowerowych mniej) może w sumie
_zmniejszyć_ koszty funkcjonowanie systemu. A jak się walnie tak że są
poważne obrażenia, to i w pasach/kasku są, tyle że jest szansa się nie
zabić. A zasiłek pogrzebowy nie jest taki wielki, na pewno mniejszy niż
koszty leczenia takiego zdrowo połamanego pacjenta, więc taniej żeby sie
taki klient zabił od razu na śmierć.
Ja wiem że to makabra, ale skoro koniecznie chcecie to do ekonomii
sprowadzić to tak wychodzi. ;)
--
----> Michał "Stiopa" Hubicki <--------------------------
"Jestem Misiem o Bardzo Małym Rozumku
------------------------------ Alan Alexander Milne -----
leszy
2006-07-21 06:18:38 UTC
Użytkownik "Michał" napisał > moja głowa - moja sprawa ...
Pod warunkiem, że nie naprawiasz jej za moją składkę do NFZ!
O jejku jejku! Naiwniaczku!
Twoją składkę w pierszej kolejności przejadają ci co ja zbierają.
A leczenie ofiar głupich wypadków to naprawdę margines.
Ja za swoją jazdę bez kasku mogę płacić sam, nie chcę też emerytury od
państwa, pod warunkiem, że
swoją składkę dostanę do ręki (może być nawet trochę niejsza)

Leszy
Przemyslaw Brojewski
2006-07-21 12:44:25 UTC
Użytkownik "Michał" napisał > moja głowa - moja sprawa ...
Pod warunkiem, że nie naprawiasz jej za moją składkę do NFZ!
Ha. Stuknij się w głowę i spróbuj ją naprawić za moją składkę.
Za składkę to ci plasterek nalepią, a jak będzie trzeba coś
poważniejszego, to prędzej umrzesz, niż się doczekasz.
Miliony emerytów leczą się za moją składkę; kilka tysięcy
plasterków na potłuczone głowy cyklistów nie robi mi różnicy.

Przemek.
Jarek
2006-07-20 16:02:21 UTC
Post by Tomasz Konnak
[...]
To proste NIGDY! Podstawowym motorem wszelkich durnych przepisów
nakazowych jest lobbing producentow odpowiednich dóbr.
Nad nakazem jazdy na zimówkach pracują producenci opon, nad nakazmi
ubezpieczeń pracują firmy ubezpieczniowe itp, itd.
Na zakazie jazdy w trudnych warunkach nikt nie zarobi, tak więc takiego
zakazu NIE BĘDZIE!

Jarosław Tabor
Tomasz Konnak
2006-07-20 17:38:28 UTC
Post by Jarek
Post by Tomasz Konnak
[...]
Jak to nie? Firmy ubezpieczeniowe by zarobiły i to sporo - cała masa
stłuczek mniej. Poza tym, jakiś kolejny urzędnik się zrobi bardziej
ważny. No i gdzie te łapówki, za wydawanie zaświadczeń, pozwoleń dla
tych, których zakaz nie będzie dotyczył... No i zarobki dla policji.
Sporo by było zainteresowanych takim zakazem, dlatego kiedyś będzie.
Chyba, że....
T.K.
Maciej T
2006-07-20 15:58:56 UTC
W wypadku imprezy takiej jak Harpagan - z rozsadku organizatora. W masowej
imprezie dziala statystyka - ktos sie polamie, ktos porysuje, a ktos uderzy
glowa o glebe.. i wtedy lepiej dla orgow, zeby w regulaminie byl zapis o
obowiazkowym kasku. Ich odpowiedzialnosc i ich prawo - my mozemy startowac
lub nie (mozna rowniez w ramach "obywatelskiego nieposluszenstwa" objechac
cala trase bez kasku poza zawodami..).

Nie jestem zwolennikiem "odgornych" nakazow. Gdy wsiadam na rower to ja
decyduje czy jezdze w kasku, czy tez nie. Osobiscie mam na tyle rozsadku i
wyobrazni (popartej czesto bolesnym doswiadczeniem), ze zakladam kask. Z
drugiej strony nie scigajac sie nie najczesciej nie nabywa sie przykrych
doswiadczen, pewnie 90% rowerzystow nigdy nie bada glowa ziemi, wiec po co
im kask? ;-)

Chyba nie ma juz sensu ciagnac tematu, bo ja mojej opinii nie zmienie i
"bezkaskowcy" tez ;-)
Tomasz Konnak
2006-07-20 13:18:21 UTC
Post by Maciej T
Post by Tomasz Konnak
[...]
No i co z tego? Po pierwsze Harpagan to nie jest jazda jakaś super
trudna - jeździsz po lesie ale bez przesady. Sam brałem udział w
zawodach na orientację na swoim rowerze - a to jest rower szosowy (nawet
nosków do tych zawodów nie zdjąlem, co było błędem zresztą). Na rowerze
zjeździłem niemal całą Polskę. I uznaję to, że w razie wypadku kask może
pomóc. Ale po prostu nie cierpię jeździć w kasku, to jeszcze mi wolno...
Pewnie do czasu.
T.K.
Maciej T
2006-07-20 16:03:21 UTC
Ale po prostu nie cierpiê jeŒdziæ w kasku, to jeszcze mi wolno...
I tu chyba mamy wspolna opinie - moje zycie to moj wybor (choc argument z
spolecznymi kosztami "reanimacji" glowy jest rowniez trafny). Ale w watku
poruszony zostal zakres Harpaganu, czyli imprezy z wlasnym regulaminem,
gdzie ktos roznymi obostrzeniami chce oszczedzic sobie problemow.

Pozdrawiam,
Maciej Twarnicki
Roman Rumpel
2006-07-20 16:35:12 UTC
Ale w watku poruszony zostal zakres Harpaganu, czyli imprezy
z wlasnym regulaminem, gdzie ktos roznymi obostrzeniami chce
oszczedzic sobie problemow.
Tym bardziej go rozumiem. Jestem sobie w stanie wyobrazić te problemy
--
Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
C Hollywood Homicide
Tomasz Konnak
2006-07-20 17:40:28 UTC
Post by Maciej T
Post by Tomasz Konnak
Ale po prostu nie cierpię jeździć w kasku, to jeszcze mi wolno...
I tu chyba mamy wspolna opinie - moje zycie to moj wybor (choc argument z
spolecznymi kosztami "reanimacji" glowy jest rowniez trafny). Ale w watku
Wcale nie jest trafny. Rozwalić ZUS i służbę zdrowia i problem upadnie.
Post by Maciej T
poruszony zostal zakres Harpaganu, czyli imprezy z wlasnym regulaminem,
gdzie ktos roznymi obostrzeniami chce oszczedzic sobie problemow.
A tak, jasna sprawa. To zbójeckie prawo organizatora i mogę się zgodzić
albo nie. Natomiast, gdyby to miało być obowiązujące prawo to już
znacznie gorzej.
T.K.
Jerzy Makieła
2006-07-20 06:44:54 UTC
Post by Tomasz Konnak
A wiesz przecież, że na jachcie niemal zawsze pływamy w kamizelkach. I
to od zawsze, czyli i wtedy, gdy przepisu nie było. Znaczy, nie jestem
wrogiem kamizelek, ale...
Zawsze jest jakieś "ale..." wtedy należy włączyć rozsądek.
:-))
--
Pozdrowienia Jurek M
http://www.makiela.pl/
GSM 601-938-951
wrona
2006-07-20 07:51:40 UTC
Post by Tomasz Konnak
O razu zapowiadam, że jak wejdzie obowiązek jeżdżenia na rowerze w kasku
to go nie będę przestrzegał. :) Są jakieś granice...
Otoz to! Glupi przepis wiec to olewamy i juz. To tak jakby nam kazali od
15 sierpnia stawiac pusta butelke na lewo od drzwi wejsciowych do
swojego domu : )

Podobnie ma sie sprawa z pasami w samochodzie. Do dzisiaj nie moge
zrozumiec dlaczego jest przepis nakazujacy ich uzywanie.

pozdr
wojtek wrona
Tomasz Konnak
2006-07-20 07:56:11 UTC
Post by wrona
Post by Tomasz Konnak
[...]
A tak nas ćwiczą, żeby urobić... :(
T.K.
Oldi
2006-07-20 10:21:23 UTC
Post by wrona
Podobnie ma sie sprawa z pasami w samochodzie. Do dzisiaj nie moge
zrozumiec dlaczego jest przepis nakazujacy ich uzywanie.
Jeśli spowoduję wypadek, np. zderzenie czołowe, to dla mnie ma pewne
znaczenie to, czy ci w drugim samochodzie mieli zapięte pasy. Inna
odpowiedzialność karna grozi mi, gdy zginą, a inna, gdy nic im się
nie stanie. Między innymi dlatego wolałbym, żeby wszyscy zapinali
pasy.
Olgierd Strzelecki.
Misiek
2006-07-20 14:04:09 UTC
Post by Oldi
[...]
Jeśli nie Ty spowodowałeś wypadek to różnicy nie ma żadnej. A jeśli Ty
to przepraszam - to ja mam zapinać pasy żeby Ciebie uchronić przed
konsekwencjami Twoją nieumiejętności kierowania? Żartujesz?
A było już parę wypadków w których ludzie żywcem sie spalili bo nie dało
sie pasów rozpiąć. Więc może pozwól mi decydować jakie ryzyko podejmuję?
A tak nie z teorii to sam widziałem wypadek gdzie po 3krotnym dachowaniu
dach był na wysokości maski, ale kierowca wcześniej wypadł przez
przednią szybę. Co by było gdyby był zapięty?
------------------------------ Alan Alexander Milne -----
Jacek Kijewski
2006-07-20 15:50:45 UTC
Post by wrona
Podobnie ma sie sprawa z pasami w samochodzie. Do dzisiaj nie moge
zrozumiec dlaczego jest przepis nakazujacy ich uzywanie.
Je=B6li spowoduj=EA wypadek, np. zderzenie czo=B3owe, to dla mnie ma pewn=
znaczenie to, czy ci w drugim samochodzie mieli zapi=EAte pasy. Inna
odpowiedzialno=B6=E6 karna grozi mi, gdy zgin=B1, a inna, gdy nic im si=
=EA
nie stanie. Mi=EAdzy innymi dlatego wola=B3bym, =BFeby wszyscy zapinali
pasy.
To jest podej=B6cie od d...* strony.

Rozwi=B1zaniem problemu jest zapis, =BFe nie ponosi si=EA odpowiedzialno=B6=
ci=20
takiej czy innej, je=BFeli ten drugi nie mia=B3 zapi=EAtych pas=F3w.

Z drugiej strony: po prostu nie powoduj wypadk=F3w, to b=EAdziesz mia=B3 cz=
yste=20
sumienie.

*) drugiej, oczywi=B6cie.

P.S. Zaleta pas=F3w: kolega, kt=F3ry dachowa=B3 z 3 razy (zawsze w tym samy=
m=20
miejscu ko=B3o Kolbud) twierdzi, =BFe zapi=EAte pasy pozwalaj=B1 utrzyma=E6=
kontrol=EA=20
nad samochodem o p=F3=B3 sekundy d=B3u=BFej. Fakt, od kilku lat nie dachowa=
=B3 :)

pl *
meping
2006-07-20 16:31:28 UTC
P.S. Zaleta pasów: kolega, który dachował z 3 razy (zawsze w tym samym
miejscu koło Kolbud) twierdzi, że zapięte pasy pozwalają utrzymać
kontrolę nad samochodem o pół sekundy dłużej.
to jest całkowita prawda. Ale chyba czas skończyć dyskusję o
samochodach, bo to ani dobra grupa, ani dobre porównanie. Na wodzie
jestem zwolennikiem braku nakazów i zakazów. Na drodze jestem
zwolennikiem zamordyzmu co do stanu technicznego pojazdów, po ostatniej
zimie obowiązku zmiany opon na zimowe, dopuszczenia do użytku na naszych
drogach opon z kolcami oraz obowiązku jazdy na swiatłach przez cały rok.
Zaraz ruszam do Gdańska i znowu pewnie będę kilkakrotnie dziękował
mojemu patronowi (świętemu Krzysztofowi - również patronowi kierowców)
za cudowene ocalenie bo wychodząc do wyprzedzania w ostatniej chwili
zauważę jakiegoś kretyna w szarym samochodzie pod drzewami jadącego z
przeciwka w dzień bez świateł. Bo on widzi, to po co mu światła. A że
inni go nie widzą, to trudno... :-/
Krzysztof Chajęcki "meping"
www.sy-rana.komp-druk.pl - czarter jachtu na zatoce Gdańskiej i Bałtyku
Robert
2006-07-20 17:14:31 UTC
Zaraz ruszam do Gdañska i znowu pewnie bêdê kilkakrotnie dziêkowa³ mojemu
patronowi (¶wiêtemu Krzysztofowi - równie¿ patronowi kierowców) za cudowene
ocalenie bo wychodz±c do wyprzedzania w ostatniej chwili zauwa¿ê jakiego¶
kretyna w szarym samochodzie pod drzewami jad±cego z przeciwka w dzieñ bez
¶wiate³. Bo on widzi, to po co mu ¶wiat³a. A ¿e inni go nie widz±, to
trudno... :-/
Nie ¿ebym siê czepia³, ale tak z czystej ciekawo¶ci zapytam siê... nazywasz
kretynem cz³owieka, który jedzie zgodnie z przepisami tylko dlatego, ¿e TY go
nie widzisz ?

Osobi¶cie jestem zdecydowanie przeciwny w³±czaniu ¶wiate³ w dzieñ.

pozdr. Robert
Jerzy Makieła
2006-07-20 17:19:15 UTC
Osobiście jestem zdecydowanie przeciwny włączaniu świateł w dzień.
Coś ostatnio grupa obrodziła kontrowersyjnymi tematami:-)))))

PS. A ja wsiadam, odpalam silnik i zaraz potem włączam światła...
--
Pozdrowienia Jurek M
http://www.makiela.pl/
GSM 601-938-951
Jacek WoŒniak
2006-07-20 18:06:14 UTC
Post by Robert
Osobi¶cie jestem zdecydowanie przeciwny w³±czaniu ¶wiate³ w dzieñ.
Co¶ ostatnio grupa obrodzi³a kontrowersyjnymi tematami:-)))))
Ufffffffffff ten upa³ .................. ;-))
PS. A ja wsiadam, odpalam silnik i zaraz potem w³±czam ¶wiat³a...
Ale Ty wiesz, ¿e ¶wiat³a w samochodzie nie s³u¿± do o¶wietlania drogi
kieruj±cemu ...

--
Pozdrawiam :-)
Jacek WoŒniak
- ka¿dy kij ma dwa koñce ... a tonfa ma trzy -
Jacek Kijewski
2006-07-21 08:32:59 UTC
Osobi=B6cie jestem zdecydowanie przeciwny w=B3=B1czaniu =B6wiate=B3 w d=
zie=F1.
Co=B6 ostatnio grupa obrodzi=B3a kontrowersyjnymi tematami:-)))))
PS. A ja wsiadam, odpalam silnik i zaraz potem w=B3=B1czam =B6wiat=B3a...
Ja mam samoch=F3d w wersji szwedzkiej, gdzie NIE DA SI=CA nie mie=E6 w=B3=
=B1czonych=20
=B6wiate=B3 :)

Co uwa=BFam za s=B3uszne akurat. I nie uwa=BFam, =BFeby obowi=B1zek palenia=
=20
jachtowych =B6wiate=B3 w nocy by=B3 naruszeniem wolno=B6ci. Natomiast obowi=
=B1zek=20
zak=B3adania kapoka ju=BF jest.

pl *
leszy
2006-07-21 07:01:12 UTC
[...]
Nie żebym się czepiał, ale tak z czystej ciekawości zapytam się... nazywasz
kretynem człowieka, który jedzie zgodnie z przepisami tylko dlatego, że TY go
nie widzisz ?
Osobiście jestem zdecydowanie przeciwny włączaniu świateł w dzień.
Popieram.
Niektórzy zwolennicy niewłączania świateł, głupio argumentują większym zurzyciem
paliwa, żarówek, ale
problem jest inny. Włączone swiatła co prawda powodują ze lepiej widać samochody,
które i tak widać
ale gorzej widać inne elementy mogące sie znajdować na drodze np. pieszy, pies,
dzióra w drodze, leżące na drodze szpejo...

Leszy
Wojtek Bartoszyński
2006-07-21 08:28:37 UTC
Post by leszy
[...]
Nie wypowiadam się czy powinno sie jeździć w dzień i przy
normalnej przejżystości powietrza na światłach czy nie.

Ale IMO jest problem polegający na tm iż przepisy nie wymagają *)
włączenia swiateł, w efekcie czego część kierowców światła
włącza, a częśc nie, przez co auta bez świateł są relatywnie
mniej widooczne, niż gdyby wszyscy jeździli bez świateł.

*)
Moim zdaniem, przepisy *zabraniają* jeżdżenia na światłach!
--
pozdrawiam - Wojtek Bartoszyński
*Gdyby wszyscy byli bogaci, nikt nie chciałby wiosłować.*
**********************************(przysłowie norweskie)*
Wojtek Bartoszyński
2006-07-21 10:32:37 UTC
Post by Wojtek Bartoszyński
*)
Moim zdaniem, przepisy *zabraniają* jeżdżenia na światłach!
Bo prawo o ruchu drogowym (Dz.U.05.108.908 z późn. zm.) mówi:
- W art 31 że pojazd holujący ma mieć włączone światła mijania;
- w art 50. 1 2) iż postój pojazdu (bez świateł awaryjnych) z powodu
uszkodzenia lub wypadku należy sygnalizować włączeniem świateł
pozycyjnych (z tyłu wyglądających jak mijania);
- art 2. 38) czy art 53.2.3) określa że pojazd uprzywilejowany ma
włączone światła mijania (+ kogut(+syrena w ruchu)).
Więc włączone światła mogą wprowadzić innych w błąd, a art 45. 1. 7)
tego zabrania.

I IMO nic tu nie zmienia zapis art. 51. 2. "W czasie od świtu do
zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast
świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy
dziennej.", bo to oznacza odwołuje się do warunków użycia świateł
mijania - czyli w przypadkach przytoczonych wyżej (holowanie, postój
awaryjny, poj. uprzywilejowany) zamiast mijania można używać świateł
do jazdy dziennej.
Nie napisano bowiem np: "W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach
normalnej przejrzystości powietrza, kierujący pojazdem może używać
świateł mijania lub świateł do jazdy dziennej"
**********************************(przysłowie norweskie)*
Jacek Kijewski
2006-07-21 10:52:28 UTC
*)
Moim zdaniem, przepisy *zabraniaj=B1* je=BFd=BFenia na =B6wiat=B3ach!
- W art 31 =BFe pojazd holuj=B1cy ma mie=E6 w=B3=B1czone =B6wiat=B3a mija=
nia;
- w art 50. 1 2) i=BF post=F3j pojazdu (bez =B6wiate=B3 awaryjnych) z pow=
odu
uszkodzenia lub wypadku nale=BFy sygnalizowa=E6 w=B3=B1czeniem =B6wiate=
=B3
pozycyjnych (z ty=B3u wygl=B1daj=B1cych jak mijania);
- art 2. 38) czy art 53.2.3) okre=B6la =BFe pojazd uprzywilejowany ma
w=B3=B1czone =B6wiat=B3a mijania (+ kogut(+syrena w ruchu)).
Wi=EAc w=B3=B1czone =B6wiat=B3a mog=B1 wprowadzi=E6 innych w b=B3=B1d, a =
art 45. 1. 7)
tego zabrania.
AFAIR interpretacja wyj=B1tkowo b=B3=EAdna. Ustawodawca =B6wiat=B3a mijania=
uzna=B3 za=20
spos=F3b na umo=BFliwienie zauwa=BFenia samochodu i nakaza=B3 u=BFywanie go=
w=20
okre=B6lonych wypadkach (w pozosta=B3ych zostawiaj=B1c decyzj=EA kierowcy).

Natomiast gdyby chcia=B3 u=BFy=E6 =B6wiate=B3 mijania jako oznaczenia, to b=
y to=20
napisa=B3. Albo wymy=B6li=B3 inne oznaczenie, jak np. pomara=F1czowego kogu=
ta.
Nie napisano bowiem np: "W czasie od =B6witu do zmierzchu w warunkach
normalnej przejrzysto=B6ci powietrza, kieruj=B1cy pojazdem mo=BFe u=BFywa=
=E6
=B6wiate=B3 mijania lub =B6wiate=B3 do jazdy dziennej"
Bo nie trzeba by=B3o. Zasad=B1 prawa og=F3lnie jest, =BFe to, czego si=EA n=
ie=20
zabrania, jest dozwolone.

pl *
Wojtek Bartoszyński
2006-07-21 11:33:39 UTC
Bo nie trzeba było. Zasadą prawa ogólnie jest, że to, czego się nie
zabrania, jest dozwolone.
Spierał się nie będę (szczególnie w kontekście powszechności)
(sam używam) :-)
ale argument o relatywnie gorszej widoczności aut nieużywających
(zgodnie z przepisami przecież) pozostaje aktualny.
IMO powinno być albo obowiązkowe używanie, albo nieużywanie.
Obecnie (powszechność jazdy na światłach) podświadomie zakładam że
pojazd bez świateł przy krawędzi jezdni _stoi_ a to może być
niebezpieczne.
**********************************(przysłowie norweskie)*
Jacek Kijewski
2006-07-21 11:45:49 UTC
Post by Jacek Kijewski
Bo nie trzeba by=B3o. Zasad=B1 prawa og=F3lnie jest, =BFe to, czego si=
=EA nie
Post by Jacek Kijewski
zabrania, jest dozwolone.
Spiera=B3 si=EA nie b=EAd=EA (szczeg=F3lnie w kontek=B6cie powszechno=B6c=
i)
(sam u=BFywam) :-)
ale argument o relatywnie gorszej widoczno=B6ci aut nieu=BFywaj=B1cych
(zgodnie z przepisami przecie=BF) pozostaje aktualny.
IMO powinno by=E6 albo obowi=B1zkowe u=BFywanie, albo nieu=BFywanie.
Obecnie (powszechno=B6=E6 jazdy na =B6wiat=B3ach) pod=B6wiadomie zak=B3ad=
am =BFe
pojazd bez =B6wiate=B3 przy kraw=EAdzi jezdni _stoi_ a to mo=BFe by=E6
niebezpieczne.
Ale to znaczy, =BFe przyj=B1=B3e=B6 b=B3=EAdne za=B3o=BFenie. Powiniene=B6 =
si=EA tego oduczy=E6.
Je=BFeli o mnie chodzi, przepis nakazuj=B1cy jazd=EA na =B6wiat=B3ach ca=B3=
y rok=20
nikomu by nie zaszkodzi=B3 i wolno=B6ci nie odebra=B3. A efekt du=BFy. Ale =
to=20
temat samochodowy i niewiele ma wsp=F3lnego z jachtami.

pl *
Jacek Kijewski
2006-07-21 08:45:47 UTC
problem jest inny. W=B3=B1czone swiat=B3a co prawda powoduj=B1 ze lepiej =
wida=E6 samochody,
kt=F3re i tak wida=E6
ale gorzej wida=E6 inne elementy mog=B1ce sie znajdowa=E6 na drodze np. p=
ieszy, pies,
dzi=F3ra w drodze, le=BF=B1ce na drodze szpejo...
=2E..droga na Ostro=B3=EAk=EA...

Jacek "po tej 'dzi=F3rze' id=EA si=EA zapisa=E6 do Zwi=B1zku Niewidomych i =
S=B3abo=20
Widz=B1cych..." Kijewski

pl *
Jerzy Makieła
2006-07-21 16:29:02 UTC
Post by leszy
[...]
Ciekawa teoria możesz uzasadnić?
--
Pozdrowienia Jurek M
http://www.makiela.pl/
GSM 601-938-951
Robert
2006-07-21 20:31:23 UTC
problem jest inny. W³±czone swiat³a co prawda powoduj± ze lepiej widaæ
samochody,
które i tak widaæ
ale gorzej widaæ inne elementy mog±ce sie znajdowaæ na drodze np. pieszy,
pies,
dzióra w drodze, le¿±ce na drodze szpejo...
Ciekawa teoria mo¿esz uzasadniæ?
Jaka teoria ?!
Tak po prostu pracuje ludzki mózg.

pozdr. Robert
Jerzy Makieła
2006-07-21 20:39:52 UTC
Post by Robert
Jaka teoria ?!
Tak po prostu pracuje ludzki mózg.
Acha... Oślepiony w dzień światłami mijania, rozumiem...
--
Pozdrowienia Jurek M
http://www.makiela.pl/
GSM 601-938-951
Robert
2006-07-21 20:54:38 UTC
Post by Robert
Jaka teoria ?!
Tak po prostu pracuje ludzki mózg.
Acha... O¶lepiony w dzieñ ¶wiat³ami mijania, rozumiem...
Zdaje siê, ¿e jednak nic nie rozumiesz...

pozdr. Robert
Piotr Gralak
2006-07-21 20:57:25 UTC
Post by Jerzy Makieła
Post by Robert
Jaka teoria ?!
Tak po prostu pracuje ludzki mózg.
Acha... Oślepiony w dzień światłami mijania, rozumiem...
Prawdą jest, że mózg słabiej zareaguje na auto bez świateł, jeśli
niektóre jeżdżą na światłach, niż gdyby żadne nie jeździły.
Uwierz mi - niech Cię przekona to, że sam jestem za jazdą na
światłach.
Rozwiązaniem tego problemu byłby całodobowy obowiązek jazdy na
światłach - przynajmniej w terenie niezabudowanym. Może to być jakiś
kompromis, bo faktycznie świecenie w korkach na takiej dajmy na to
Trasie Siekierkowskiej czy w ogóle w centrach miast sens ma wątpliwy
(aczkolwiek nie przeszkadza). Taki przepis ma bliski mi kraj - Węgry.
I ja tak właśnie postępuję.
A przeciwnikom świateł polecam przejechanie się w słoneczny dzień
drogą z Ząbek do Nieporętu. Na całej długości porośnięta drzewami,
jednak nie na tyle gęstymi, by nie przebijały promienie słoneczne. Na
zmianę mamy cień i promienie. Koszmar. Jak jakiś pacjent zap.... z
dużą prędkością szarym samochodem to go po prostu widać zdecydowanie
za późno. I już.

PG
Mustafa
2006-07-20 22:14:50 UTC
Zaraz ruszam do Gdañska i znowu pewnie bêdê kilkakrotnie dziêkowa³
mojemu patronowi (¶wiêtemu Krzysztofowi - równie¿ patronowi kierowców)
za cudowene ocalenie
Wiem ¿e to temat zupe³ne nie na tê grupê ale......
"Drogi" Mepingu
Z Twojego postu wnioskujê ¿e bêdziesz jecha³ do Gdañska ze STOLYCY albo
innego DU¯EGO MIASTA gdzie mieszkaj± BARDZO WA¯NI LUDZIE (WA¯NIEJSI OD
INNYCH).
Je¶li siê mylê to mnie popraw
Raz mia³em w±tpliw± przyjemno¶æ podró¿owaæ tras± wawa-gdañsk i mój wniosek
by³ jeden:
Mieszkañcy STOLYCY i inni BARDZO WA¯NI LUDZIE ca³e ¿ycie stoj± w korkach i
jak siê ju¿ wyrw± na prost± drogê to tak jakby
pies po 10 latach urwa³ siê z ³añcucha - sami nie wiedz± co ze sob± zrobiæ
Wyprzedzanie na 3 i 4 to norma, konieczno¶c ucieczki przed takim kretynem na
pobocze to norma jak równie¿ mruganie ¶wiat³ami i tr±bienie przez 2 -3 min
non-stop na kierowcê (w tym przypadku mnie) który na terenia zabudowanym
¶mie jechaæ tylko 60km/h.
Szczerze mówi±c zastanawia³em siê czy jestem na drodze czy gram w Colina
McRee (czy jak siê to tam pisze)
Wiêc mo¿e zastanów siê czy to jest wina kogo¶ ¿e jedzie w dzieñ bez ¶wiate³
(bo mu wolno) czy raczej Twoja
¿e pedz±c na z³amanie karku nie jeste¶ w stanie przy tej predko¶ci zauwazyæ
¿e kto¶ jedzie z przeciwka.
(Zw³aszcza ¿e do Ciê¿kiej Anieli - ¿eby nie powiedzieæ dosadniej -
powiniene¶ przed podjêciem manewru wyprzedzania mieæ PEWNOŠÆ ¿e wykonasz go
poprawine a nie nara¿aæ cudzego ¿ycia lub zdrowia bo ludzie maj± w nosie ¿e
sie zabijesz ale jak komu¶ zrobisz krzywde to bêdzie problem)
£±czê wyrazy wspó³czucia dla Twoich przysz³ych ofiar i radzê siê zastanowiæ
czy nie jeŒdzisz szybciej ni¿ my¶lisz (w co nie w±tpiê)
----------------
Mustafa

ps1. Je¶li dobrze reagujesz na kolor ró¿owy to powiniene¶ napisaæ petycjê do
Sejmu RP ¿eby wprowadzi³ obowi±zek malowania samochodów na ró¿owo ¿eby¶
odpowiednio wcze¶nie móg³ je zauwa¿yæ.

ps2. Ju¿ niejeden sportowy "pó³g³ówek" dziwi³ siê ¿e nie wolno mu jeŒdziæ z
kolcami bo przecie¿ niewa¿ne ¿e zniszczy drogê ale bêdzie móg³ jechac 20km/h
szybciej i wtedy bêdzie trendy/cool/jazzy (niepotrzebne skrze¶liæ)

ps3. Wybacz ale nie uznajê "przepisu" ¿e wyszyscy maj± ustêpowaæ BARDZO
WA¯NYM MEPINGOM którzy akurat wyprzedzaj± ale nie zauwa¿yli samochodu
jad±cego z przeciwka
Misiek
2006-07-20 23:01:06 UTC
Wiem że to temat zupełne nie na tę grupę ale......
A owszem na grupe:
alt.pl.leczymy.swoje wiesniackie.komplesy
Ale po co nas w to mieszasz?
------------------------------ Alan Alexander Milne -----
Piotr Wisniewski
2006-07-21 00:22:06 UTC
Post by Misiek
Wiem że to temat zupełne nie na tę grupę ale......
alt.pl.leczymy.swoje wiesniackie.komplesy
Misiu, nie zniżaj sie do poziomu, oki???

Siad i wstydzi sie.

Zw.
Misiek
2006-07-21 02:31:37 UTC
Post by Piotr Wisniewski
Misiu, nie zniżaj sie do poziomu, oki???
Siad i wstydzi sie.
E tam od razu siad :) Talibow i innych mustafow to sie powinno
profilaktycznie od razu odstrzeliwac zanim nam sie V kolumna zagniezdzi.
Ale masz racje, szkoda gadac :)
------------------------------ Alan Alexander Milne -----
Mustafa
2006-07-21 13:14:18 UTC
Post by Misiek
E tam od razu siad :) Talibow i innych mustafow to sie powinno
profilaktycznie od razu odstrzeliwac zanim nam sie V kolumna zagniezdzi.
widzê ¿e poziom agresji masz do¶æ du¿y
zapisz siê mo¿e na jak±¶ terapiê zamiast wy³adowywaæ j± tu albo w
samochodzie
------------
Mustafa
Misiek
2006-07-22 08:13:36 UTC
widzę że poziom agresji masz dość duży
zapisz się może na jakąś terapię zamiast wyładowywać ją tu albo w
samochodzie
Nie wyjeżdzaj z tektami o tym jacy to są
warszawiacy/krakowiacy/poznaniacy/ktotambądź bo zaniżasz poziom do
poziomu forum onetu. A jak już musisz wyjeżdzać z (w gruncie rzeczy
obraźliwymi) textami, to miej sie odwagę podpisać pod nimi (nota bene w
ogóle taki tu zwyczaj panuje)
To i reakcja będzie inna.
------------------------------ Alan Alexander Milne -----
Mustafa
2006-07-22 11:20:59 UTC
Nie wyje¿dzaj z tektami o tym jacy to s±
warszawiacy/krakowiacy/poznaniacy/ktotamb±dŒ bo zani¿asz poziom do
Jak jeszcze raz uwa¿nie przeczytasz mój post to zauwa¿ysz ¿e nie chodzi³o w
nim o mieszkañców jakich¶ konkretnych miast jako takich, tylko o tych
mieszkañców którzy np. z racji posiadanego du¿ego samochodu albo tego ¿e siê
akurat spiesz± czuj± siê wa¿niejsi od innych na drodze.
Pozdrawiam
Mustafa
Misiek
2006-07-22 21:55:07 UTC
Jak jeszcze raz uważnie przeczytasz mój post to zauważysz że nie chodziło w
nim o mieszkańców jakichś konkretnych miast jako takich, tylko o tych
mieszkańców którzy np. z racji posiadanego dużego samochodu albo tego że się
akurat spieszą czują się ważniejsi od innych na drodze.
Zieeeew nie chce mi się ciągać tradycyjnego flejma. Co napisałeś to
akurat zostało zachowane w odmętach netu,każdy sobie może przeczytać, a
mi sie nie chce udowadniać że Ziemia jest okrągła, ani że Ty się
czepiałeś warszawiaków.
A flejm o podpisywaniu jest też tradycyjny (poszukaj w archiwum) i
powiem Ci tyle - nikt Cie nie zmusi do tego - ale też nikt nie zmusi
sporej grupy osób (i to tak się dziwnie składa - tych którzy mają
najciekawsze rzeczy do powiedzenia. I bynajmniej nie mówię o sobie) do
traktowania anonima poważnie. Co więcej - niektórzy takich którzy się
upierają przy "anonimowości" (jakbyś w necie był anonimowy) po prostu
filtrują. Ale rób sobie jak chcesz.
------------------------------ Alan Alexander Milne -----
Mustafa
2006-07-21 13:14:23 UTC
Post by Misiek
alt.pl.leczymy.swoje wiesniackie.komplesy
uwa¿asz ¿e kto¶ mo¿e byæ gorszy bo jest ze wsi ??
ciekawy pogl±d...... taki w³a¶nie WIELKOPAÑSKI
ale drogi sherlocku je¶li ju¿ chcesz zobaczyæ sk±d jestem
to wyka¿ minimum dobrej woli i sprawdŒ adres z którego piszê
-------------
Mustafa

ps. przykre ¿e rodzice nie nauczyli kogo¶ jednakowego szacunku do ludzi bez
wzglêdu na to sk±d pochodz± czy jak± pracê wykonuj±.....
ja akurat bardzo lubiê ludzi ze wsi bo nie zadzieraj± nosa
Misiek
2006-07-22 08:31:17 UTC
ps. przykre że rodzice nie nauczyli kogoś jednakowego szacunku do ludzi bez
względu na to skąd pochodzą czy jaką pracę wykonują.....
ja akurat bardzo lubię ludzi ze wsi bo nie zadzierają nosa
"Prowincja to nie miejsce tylko stan umysłu"
Gombrowicz (chyba ;)
A Twój "stosunek do wszystkich ludzi" jest jak widać jednakowy - pod
warunkiem że nie pochodzą z Warszawy...
------------------------------ Alan Alexander Milne -----
Mustafa
2006-07-22 11:20:44 UTC
"Prowincja to nie miejsce tylko stan umys³u"
Gombrowicz (chyba ;)
Prowincja owszem, ale u¿y³e¶ s³owa "wie¶niak".
A wie¶ to te¿ nie miejsce ? A wie¶niak to te¿ nie mieszkaniec wsi ? ;))))
A Twój "stosunek do wszystkich ludzi" jest jak widaæ jednakowy - pod
warunkiem ¿e nie pochodz± z Warszawy...
Mylisz siê.
Mój stosunek do ludzi jest jednakowy bez wzglêdu na to sk±d s±.... ale do
czasu a¿ nie zaczynaj± siê wywy¿szaæ i czuæ wa¿niejsi.
--------------
Mustafa
Misiek
2006-07-22 22:03:16 UTC
Post by Misiek
"Prowincja to nie miejsce tylko stan umysłu"
Gombrowicz (chyba ;)
Prowincja owszem, ale użyłeś słowa "wieśniak".
A wieś to też nie miejsce ? A wieśniak to też nie mieszkaniec wsi ? ;))))
Owszem - bo nie jestem Gombrowicz tylko prosty człowiek i muszę
sprawdzać w słowniku co to jest prowincja. A dla mnie to właśnie
wieśniactwo to stan umysłu niezależny od miejsca zamieszkania. W
Warszawie jest mnóstwo wieśniaków, zapewne tyle... ilu zapewne w innych
miastach.
A nigdy bym nie nazwał mieszkańca wsi "wieśniakiem" bo to jest
określenie "nacechowane negatywnie emocjonalnie" (tyle z polskiego w
zawodówce zapamiętałem ;)
Mylisz się.
Mój stosunek do ludzi jest jednakowy bez względu na to skąd są.... ale do
czasu aż nie zaczynają się wywyższać i czuć ważniejsi.
Jak ktoś zachowuje się jak wieśniak (w sensie zdefiniowanym powyżej) to
dlatego że jest wieśniakiem (w sensie zdefiniowanym powyżej). No chyba
że jest z Warszawy to dlatego że jest ze "Stolycy"
BTW - nie krzycz...
------------------------------ Alan Alexander Milne -----
Piotr Wisniewski
2006-07-20 23:37:42 UTC
Ostatnio raczej sie z Krzyskiem nieczesto zgadzam ale teraz nie
wytrzymalem... :-/

Mustafa napisał(a):

[cut all]
Post by Mustafa
Mustafa
1. Znacznie przyjemniej by sie rozmawialo z kims posiadajacym imie i
nazwisko. I nie wstydzącym sie go.

2. Trasę W-wa Gdansk w ciagu ostatniego polrocza pokonalem samochodem
...nascie razy (a moze ze 20pare).

3. Przez ostatnie 4 lata jezdze starymi dieslalmi (bez turbo) co raczej
nie kwalifikuje mnie do kategorii "zerwanego ze smyczy warsiawskiego
półgłowka".

4. Na tej trasie jezdza kretyni.

5. Nie znaczy to ze wszyscy jadacy z Warszawy sa kretynami.

6. Krzyska znam od 6 lat i nie prowadzi jak kretyn.

7. Uwazam nakaz jazdy na swiatlach przez caly rok za sensowny.

8. Jezeli tylko stan kasy mi na to pozwala to staram sie w zimie jezdzic
na zimowkach.

9. Od 10 lat prawie co zime mam zimowki

10 to prawie to odwa lata w Wartburgu na uniwersalnych ;->>>

11. O kolcach sie nie wypowiadam bo nie jezdzilem.
Post by Mustafa
ps1. Jeśli dobrze reagujesz na kolor różowy to powinieneś napisać petycję do
Sejmu RP żeby wprowadził obowiązek malowania samochodów na różowo żebyś
odpowiednio wcześnie mógł je zauważyć.
Jezeli mozesz jechac 90, przed Tobą jedzie cos 50 a z naprzeciwka jedzie
jakies szarobrudne cos bez swiateł... A jeszcze lepiej jak masz słonce
w oczka???
Post by Mustafa
ps2. Już niejeden sportowy "półgłówek" dziwił się że nie wolno mu jeździć z
kolcami bo przecież nieważne że zniszczy drogę ale będzie mógł jechac 20km/h
szybciej i wtedy będzie trendy/cool/jazzy (niepotrzebne skrześlić)
Hmm.. W kolcach na asfalcie??? Jezeli to tak samo jak w łańcuchach to
raczej o 60 mniej niz bez... Jak juz pisalem, w kolcach nie jezdzilem, w
lancuchach tak.

Mając na uwadze stan niektórych dróg to bym raczej zastanowił sie o
dopuszczeniu napędu gąsienicowego.. ;->>
Post by Mustafa
ps3. Wybacz ale nie uznaję "przepisu" że wyszyscy mają ustępować BARDZO
WAŻNYM MEPINGOM którzy akurat wyprzedzają ale nie zauważyli samochodu
jadącego z przeciwka
Przykro mi to pisac ale piiii... jak potluczony. Rownie dobrze mozesz
napisac ze uzywanie swiatel przednich w nocy jest niepotrzebne. Czy nie
dochodzi do Ciebie ze kierowca jadacy pod słonce duzo latwiej zauwazy
jadacy z przeciwka pojazd jak ma zapalone swiatla???
Wyprzedzanie nie jest jak na razie zabronionym manewrem...

Piotr.
Robert
2006-07-21 07:21:06 UTC
Post by Mustafa
[...]
Ciebie ze kierowca jadacy pod s³once duzo latwiej zauwazy jadacy z przeciwka
pojazd jak ma zapalone swiatla???
Przecie¿ w wiêkszo¶ci wakacyjnych/weekendowych przypadkach te ¶wiat³a albo s±
albo Œle ustawione albo samochód jest po sufit napakowany rodzin± oraz baga¿ami,
przez co jego ¶wiat³a s± skierowane do góry co oczywi¶cie powoduje o¶lepienie
wszystkich przed sob± ! Nie s±dzisz, ¿e o¶lepiaj±ce ¶³oñce i o¶lepiaj±cy ciê
samochód to trochê za du¿o aby bezpiecznie prowadziæ samochód ? ¯e ju¿ o
wykonywaniu niebezpiecznych manewrów nie wspomnê.

Poza tym, kto ka¿e ci wyprzedzaæ je¶li o¶lepia ciê s³oñce ????
Czy koñ z ch³opem na plecach te¿ ma posiadaæ ¶wiat³a mijania, bo ty jego nie
widzisz i masz kaprys jechaæ w ka¿dych warunkach ?
Je¶li nie mo¿ecie BEZPIECZNIE prowadziæ samochodu, jachtu czy innego urz±dzenia
to po prostu tego sprzêtu nie u¿ywajcie, albo u¿ywajcie takiego, którego
opanowanie nie sprawia wam trudno¶ci. Chcecie jeŒdziæ sobie na ¶wiat³ach to
sobie jeŒdzijcie, tylko nie zmuszajcie do tego innych.

Tym bardziej, ¿e nie ma ¿adnego dowodu na to aby w³±czanie ¶wiate³ zmniejszy³o
ilo¶æ wypadków. Przed wprowadzeniem obowi±zku w³±czania ¶wiate³ przez ca³± dobê
w miesi±cach jesienno/zimowych w 1990/91, odsetek wypadków w dzieñ wynosi³ ok.
45%. Po wprowadzeniu tego obowi±zku odsetek ten nie zmniejszy³ siê.

Choæ jestem przeciwnikiem ich w³±czania w dzieñ w terenie zabudowanym to jad±c
poza miastem sam je w³±czam - ale to jest zwyczaj (a mo¿e ju¿ tradycja), o ile
pamiêtam to z lat 70-tych chyba. Z tym, ¿e moje ¶wiat³a nikogo nie o¶lepiaj±.
Wyprzedzanie nie jest jak na razie zabronionym manewrem...
Ale najbardziej niebezpiecznym !

pozdr. Robert
Robert
2006-07-21 08:45:54 UTC
Przecież w większości wakacyjnych/weekendowych przypadkach te
światła albo są
albo źle ustawione albo samochód jest po sufit napakowany rodziną oraz bagażami,
przez co jego światła są skierowane do góry co oczywiście powoduje oślepienie
wszystkich przed sobą ! Nie sądzisz, że oślepiające śłońce i oślepiający cię
samochód to trochę za dużo aby bezpiecznie prowadzić samochód ? Że już o
wykonywaniu niebezpiecznych manewrów nie wspomnę.
No teraz to juz chyba trolisz. Nie wlaczaj swiatel w dzien bo w
zaladowanym samochodzie moga oslepiac?? A w nocy nie beda?
A swiatla stopu Cie nie oslepiaja?? Mnie czasem tak. Wiec niech kierowca
nie hamuje?
Poza tym, kto każe ci wyprzedzać jeśli oślepia cię słońce ????
Czy koń z chłopem na plecach też ma posiadać światła mijania, bo ty jego nie
widzisz i masz kaprys jechać w każdych warunkach ?
Jeśli nie możecie BEZPIECZNIE prowadzić samochodu, jachtu czy innego urządzenia
to po prostu tego sprzętu nie używajcie, albo używajcie takiego, którego
opanowanie nie sprawia wam trudności. Chcecie jeździć sobie na światłach to
sobie jeździjcie, tylko nie zmuszajcie do tego innych.
Kto Cie zmusza? Ja tez jestem (i jezdze) za jazda z wlaczonymi swiatlami
w dzien. I tez uwazam ze mogloby to byc obowiazkowe. Akurat
korzystniejsze to niz ograniczenie do 70km/h na 3 pasmowej trasie o
kierunkach oddzielonych 2-ma barierkami i pasem zieleni ze zjazdami
bezkolizyjnymi. Gdzie nawet autobusy i traktory nie przestrzegaja
ograniczenia.
Tym bardziej, że nie ma żadnego dowodu na to aby włączanie świateł zmniejszyło
ilość wypadków. Przed wprowadzeniem obowiązku włączania świateł przez całą dobę
w miesiącach jesienno/zimowych w 1990/91, odsetek wypadków w dzień wynosił ok.
45%. Po wprowadzeniu tego obowiązku odsetek ten nie zmniejszył się.
Odsetek. Stosunek. Podaj liczby w porownaniu do ilosci pojazdow w ruchu,
z odniesieniem do jakosci nawierzchi, warunkow pogodowych, klasy dróg.
Jakbys uzywal netu nie tylko do opowiesci z palca to bys znalazl
dokladne zaprzeczenie tego co piszesz.
http://media.netpr.pl/notatka_58809.html
I wiele innych artykulow. Ale po co, nie? Mysl a nie troluj.
Choć jestem przeciwnikiem ich włączania w dzień w terenie zabudowanym
A z jakiegoz powodu?

to jadąc
poza miastem sam je włączam - ale to jest zwyczaj (a może już tradycja), o ile
pamiętam to z lat 70-tych chyba. Z tym, że moje światła nikogo nie oślepiają.
Zwyczaj z lat 70-tych?? Z zapinaniem pasow sie nie pomigalo??
pzdRobaczek dla mnie EOT
Robert
2006-07-21 16:50:40 UTC
No teraz to juz chyba trolisz. Nie wlaczaj swiatel w dzien bo w zaladowanym
samochodzie moga oslepiac?? A w nocy nie beda?
Je¶li koniecznie chcesz to mo¿emy sobie poæwiczyæ czytanie i rozumienie prostych
tekstów :)
Mowa by³a o o¶lepiaj±cym s³oñcu i jednocze¶nie o¶lepianiu przez ¶wiat³a jad±cego
z przeciwka samochodu.
Post by Robert
[...]
W³a¶nie niektórzy za bardzo nied³ugo bêd± próbowali to zrobiæ. Przecie¿ to co
teraz siê dzieje jest wstêpem do tego.
[...]
Nastêpny :))) posiadasz jakiekolwiek dane pokazuj±ce zmniejszenie ilo¶ci
wypadków po wprowadzeniu obowi±zku u¿ywania ¶wiate³. Na przyk³ad dla Polski ?
Nieee... to dlaczego mnie akurat nazywasz trolem ? Tak siê akurat sk³ada, ¿e od
mniej wiêcej roku bardzo interesujê siê w³a¶nie tym tematem.

Poza tym, dajesz link do jakiego¶ artyku³u w którym nie ma absolutnie ¿adnych
danych poza laniem wody. Bo jak inaczej nazwaæ dane, które tam s± zaprezentowane
? Porównywanie ilo¶ci wypadków w okresach wiosna/lato i jesieñ/zima do obowi±zku
w³±czania b±dŒ nie ¶wiate³ i wplecenie w to jakich¶ raportów i danych komisji
europejskich ³±cznie z jakimi¶ podobno istniej±cymi opiniami ekspertów ITS jest
tak mocno naci±gane, ¿e nawet cz³owiek, który nie ukoñczy³ szko³y podstawowej
zobaczy jak na d³oni to, ¿e jest to artyku³ napisany tylko po to aby
uwiarygodniæ nowy bzdurny obowi±zek.

ma³y przyk³ad:
"W ubieg³ym roku od marca do wrze¶nia w dzieñ wydarzy³o siê ponad 18 700
wypadków z udzia³em co najmniej dwóch pojazdów, w których zginê³o ponad 1 500
osób"

i oczywi¶cie na podstawie tych prostych faktów okazuje siê, ¿e...

"...tak prosta czynno¶æ, jak w³±czanie przez kierowców ¶wiate³ mijania w dzieñ
tak¿e od marca do wrze¶nia (...) pozwoli³aby znacznie poprawiæ bezpieczeñstwo na
drogach"

Te "okazuje siê" to twoim zdaniem z czego wynika ? Z tego, ¿e wcze¶niej zginê³o
1500 osób ? Czy te¿ okazuje siê dlatego, ¿e po prostu autor artyku³u za³o¿y³
przed jego napisaniem, ¿e ma siê po prostu okazaæ ?
Post by Robert
Choæ jestem przeciwnikiem ich w³±czania w dzieñ w terenie zabudowanym
A z jakiegoz powodu?
Z bardzo wielu. Ale jednym z najwa¿niejszych jest zdolno¶æ ludzkiego mózgu do
skupiania siê i reakcji na bodŒce wyró¿niaj±ce siê z otoczenia i os³abionej
reakcji na pozosta³e. Ale skoro lubisz swoich interlokutorów nazywaæ trollami to
chyba nie ma sensu bli¿ej wy³uszczaæ tego problemu.
to jad±c
Post by Robert
[...]
Ja pamiêtam, ¿e by³y to lata '70. Hmm, ale mo¿e mam ju¿ sklerozê i by³o to
wcze¶niej ?
pzdRobaczek dla mnie EOT
dla mnie te¿

pozdr. Robert
Jacek Kijewski
2006-07-21 08:46:47 UTC
Poza tym, kto ka=BFe ci wyprzedza=E6 je=B6li o=B6lepia ci=EA s=B3o=F1ce ?=
???
Czy ko=F1 z ch=B3opem na plecach te=BF ma posiada=E6 =B6wiat=B3a mijania,=
bo ty jego nie
widzisz i masz kaprys jecha=E6 w ka=BFdych warunkach ?
Poprosz=EA o adres tego konia z ch=B3opem na plecach, co leci 120 km/h.

pl *
Jerzy Makieła
2006-07-21 16:33:52 UTC
[...]
W DZIEŃ?? Prawie trzydzieści lat jeżdżę samochodami i jeszcze mi się nie
zdarzyło żeby ktoś mnie oślepił światłami mijania w dzień
[...]
Wiesz, jeżeli Ciebie oślepiają w DZIEŃ światła mijania to Ty może lepiej
daj sobie spokój z jeżdżeniem a może nawet i pływaniem...
--
Pozdrowienia Jurek M
http://www.makiela.pl/
GSM 601-938-951
Robert
2006-07-21 20:52:32 UTC
W DZIEÑ?? Prawie trzydzie¶ci lat je¿d¿ê samochodami i jeszcze mi siê nie
zdarzy³o ¿eby kto¶ mnie o¶lepi³ ¶wiat³ami mijania w dzieñ
No popatrz. Szczê¶ciarz z ciebie. Widocznie u ciebie wszyscy maj± dobrze
ustawione ¶wiat³a. Spróbuj jednak wyjechaæ na jak±¶ drogê miêdzymiastow± to
zauwa¿ysz to zjawisko.
W ostatni weekend jecha³em na trasie warszawa-poznañ to tak na oko jakie¶ 10
samochodów jad±cych albo ze Œle ustawionymi ¶wiat³ami albo jad±cych na d³ugich.
Mo¿e to nie o¶lepia ale jest niezmiernie dra¿ni±ce.

pozdr. Robert
Piotr Gralak
2006-07-21 20:59:48 UTC
W ostatni weekend jechałem na trasie warszawa-poznań to tak na oko jakieś 10
samochodów jadących albo ze źle ustawionymi światłami albo jadących na długich.
Może to nie oślepia ale jest niezmiernie drażniące.
Aha, rozumiem że w nocy ci to nie przeszkadza?
Policja powinna egzekwować prawidłowy stan techniczny pojazdu. Zakaz
używania świateł w dzień dlatego, że niektórzy mają źle ustawione
światła to doprawdy dziwne podejście. Od d... strony, rzekłbym.

PG
Jerzy Makieła
2006-07-21 21:01:52 UTC
No popatrz. Szczęściarz z ciebie. Widocznie u ciebie wszyscy mają dobrze
ustawione światła. Spróbuj jednak wyjechać na jakąś drogę międzymiastową to
zauważysz to zjawisko.
Chyba będę musiał wyjechać na drogę międzymiastową bo dotychczas
jeździłem tylko polnymi:-(((
Czego to się człowiek nie dowie dzięki Internetowi...
--
Pozdrowienia Jurek M
http://www.makiela.pl/
GSM 601-938-951
Mustafa
2006-07-21 13:14:12 UTC
Post by Piotr Wisniewski
1. Znacznie przyjemniej by sie rozmawialo z kims posiadajacym imie i
nazwisko. I nie wstydz±cym sie go.
Poniewa¿ nie znamy siê osobi¶cie powiedz jaka jest róznica czy rozmawiasz z
Mustaf± czy z Janem Kowalskim ?
Post by Piotr Wisniewski
3. Przez ostatnie 4 lata jezdze starymi dieslalmi (bez turbo) co raczej
nie kwalifikuje mnie do kategorii "zerwanego ze smyczy warsiawskiego
pó³g³owka".
Jeste¶ zatem chwalebnym wyj±tkiem.
Post by Piotr Wisniewski
4. Na tej trasie jezdza kretyni.
W³asnie to mia³em na my¶li
Tylko ¿e ja mam na my¶li nie tych którzy w dzieñ je¿d¿± bez ¶wiate³ ale tych
co wyprzedzaj± nie widz±c co maj± przed sob±.
Post by Piotr Wisniewski
5. Nie znaczy to ze wszyscy jadacy z Warszawy sa kretynami.
Nie mialem na my¶li wszystkich, ale "odsetkowo" jest ich sporo
Post by Piotr Wisniewski
6. Krzyska znam od 6 lat i nie prowadzi jak kretyn.
Nie podejrzewam ¿eby¶ na forum narzeka³ na kolegê ;)))
Ale z jego postu wynika co¶ nieco innego
Post by Piotr Wisniewski
7. Uwazam nakaz jazdy na swiatlach przez caly rok za sensowny.
Ja te¿, ale jednak takiego nakazu nie ma.
A zatem ten co jedzie w dzieñ bez ¶wiate³ jedzie w zgodzie z przepisami a
ten co wyprzedza nie widz±c co ma przed sob± jest potencjalnym zabójc±.
Mówiê to nie ot tak sobie, tylko z w³asnego do¶wiadczenia.
Kiedy¶ tylko ucieczka z drogi na pobocze uratowa³a mi ¿ycie bo kto¶ my¶l±c
podobnie jak Meping nie zauwa¿y³ w bia³y dzieñ jasnozielonego samochodu
jad±cego z przeciwka. Wra¿eñ z takiego przypadku nikomu nie polecam a takich
kretynów têpiê wszelkimi sposobami.
Post by Piotr Wisniewski
8. Jezeli tylko stan kasy mi na to pozwala to staram sie w zimie jezdzic
na zimowkach.
Ja te¿ - imho to rozs±dne i przede wszystkim wygodne.
Post by Piotr Wisniewski
Jezeli mozesz jechac 90, przed Tob± jedzie cos 50 a z naprzeciwka jedzie
jakies szarobrudne cos bez swiate³...
Je¶li co¶ przed Tob± jedzie 50km/h to najprawdopodobniej by³o tam
ograniczenie do 50km/h.
Nie szukaj usprawiedliwieñ dla ³amania przepisów i ludzkiej g³upoty (bo
przecie¿ prosta droga, bo nie ma samochodow, bo widno, bo ja mam dobre
hamulce i du¿y silnik itp wiêc po co jechaæ 50 jak mo¿na 100 ?) Tylko tak
siê sk³ada ¿e wbrew obiegowym opiniom ograniczenia wcale nie s± stawiane bez
sensu. A mo¿e w pobli¿u jest szko³a, dom starców, cmentarz i wychodz± ludzie
? A mo¿e za zakrêtem jest skrzy¿owanie i jak bêdziesz jecha³ szybciej ni¿ na
ograniczeniu to kto¶ nie ma szans Ciê zauwa¿yæ zanim na to skrzy¿owanie
wjedzie ?
Post by Piotr Wisniewski
Hmm.. W kolcach na asfalcie??? Jezeli to tak samo jak w ³añcuchach to
raczej o 60 mniej niz bez... Jak juz pisalem, w kolcach nie jezdzilem, w
lancuchach tak.
Ale w ³añcuchach nie wolno jeŒdziæ po asfalcie bo niszcz± asfalt - mo¿na
tylko po ¶niegu.
Jak ¶nieg po 10km znika to ³añcuchy zdejmiesz a kolców nie.
Post by Piotr Wisniewski
Maj±c na uwadze stan niektórych dróg to bym raczej zastanowi³ sie o
dopuszczeniu napêdu g±sienicowego.. ;->>
Drogi mamy jakie mamy i trzejba jeŒdziæ tak ¿eby siê nie zabijaæ a nie
szar¿owaæ i usprawiedliwiaæ swoj± g³upotê drogami.
Post by Piotr Wisniewski
Post by Mustafa
[...]
A co niby w tym Ci siê nie podoba ??
Mam uciekaæ po poboczach bo kto¶ nie zauwa¿y³ ??
Je¶li tak twierdzisz to mo¿e sam siê pot³uk³es
Jak pisa³em wcze¶niej raz to juz przerabia³em i wiêcej nie chcê.
Post by Piotr Wisniewski
Rownie dobrze mozesz
napisac ze uzywanie swiatel przednich w nocy jest niepotrzebne.
Noc to noc a dzieñ to dzieñ - ró¿ni je taka drobnostka ¿e w dzieñ widaæ a w
nocy nie.
Post by Piotr Wisniewski
Czy nie
dochodzi do Ciebie ze kierowca jadacy pod s³once duzo latwiej zauwazy
jadacy z przeciwka pojazd jak ma zapalone swiatla???
Zgadzam siê - zauwa¿y wcze¶niej.
Ale nie zmiena to faktu ¿e je¶li NIE WIDZI obojetne z jakiego powodu to nie
powinien wyprzedzaæ.
Post by Piotr Wisniewski
Wyprzedzanie nie jest jak na razie zabronionym manewrem...
Jest jak najbardziej zabronionym je¶li nie widzisz przed sob± pustej drogi
pozwalaj±cej na wykonanie takiego manewru.
Jacek Kijewski
2006-07-20 06:45:06 UTC
Ot=F3=BF, przprowadza=B3em testy napedzania kanoe wietirokiem, w Krakow=
ie na
Wi=B6le.
Przyczepi=B3a si=EA policja i za=BF=B1da=B3a w=B3o=BFenia kamizelek rat=
unkowych,
argumentuj=B1c, =BFe jest to obowi=B1zkowe, z wyj=B1tkiem jach=F3w kabi=
nowych.
Trzeba by=B3o zapyta=E6 o podstaw=EA prawn=B1:-)))) Panom co=B6 si=EA poz=
aj=B1czkowa=B3o...
PS. Aczkolwiek osobi=B6cie uwa=BFam, =BFe kamizelka asekuracyjna jeszcze =
nikomu nie=20
zaszkodzi=B3a...
Powiedz tym, co si=EA pod =BFaglem udusili (wcale nie takie sporadyczne=20
przypadki).

(nie, =BFebym uwa=BFa=B3, =BFe nie nale=BFy nosi=E6, ale "nikomu" to sformu=
=B3owanie=20
zbyt niefortunne).

pl *
Jerzy Makieła
2006-07-20 06:58:14 UTC
Powiedz tym, co się pod żaglem udusili (wcale nie takie sporadyczne
przypadki).
Wiedziałem:-)) Wiedziałem, że ten argument padnie...
(nie, żebym uważał, że nie należy nosić, ale "nikomu" to sformułowanie
zbyt niefortunne).
No dobra, niech będzie nikomu ze znanych mi osób:-)))))

PS. Musze "odkleić się" od kompa bo do tych Kątów nie dojadę:-))))
--
Pozdrowienia Jurek M
http://www.makiela.pl/
GSM 601-938-951
myszek
2006-07-20 10:45:39 UTC
Post by Jerzy Makieła
No dobra, niech będzie nikomu ze znanych mi osób:-)))))
No to jedna juz znasz. W sobote wywalilismy sie pieknie na redzie
Ustki i znalazlem sie w trojkacie miedzy kadlubem, bomem i szotem.
Bardzo sie ciesze, ze nie mialem na sobie kamizelki, bo te pare
sekund zwloki w przedostaniu sie na wlasciwa strone kadluba
moglo - kto wie? - poskutkowac zrobieniem grzyba.

pozdrowienia

krzys
--
_^..^_)_
\ /
\____/
Paweł Suwiński
2006-07-20 07:21:40 UTC
PS. Aczkolwiek osobiście uważam, że kamizelka asekuracyjna jeszcze
nikomu nie zaszkodziła...
Powiedz tym, co się pod żaglem udusili (wcale nie takie sporadyczne
przypadki).
ej, a możesz to rozwinąć?... bo niechciałbym się udusić pod żaglem :)

Rozumiem, że kamizelka nie pozwala zanurkować, ale zastanawiam się czy
tak trudno ją zdjąć pod wodą? Nigdy tego nie testowałem.
(nie, żebym uważał, że nie należy nosić, ale "nikomu" to
sformułowanie zbyt niefortunne).
No np. kajakarze zwałkowi (pływający po rzekach zawalonych drzewami -
taki sport:) nie używają kamizelek, aby się gdzieś nie zaklinować lub
nie zaczepić o drzewa.
--
Uzdrawiam
Paweł Suwiński
http://www.dracono.webpark.pl/470tka_turystycznie.html
Tomasz Konnak
2006-07-20 07:44:54 UTC
Post by Paweł Suwiński
[...]
Jak jest pod sztormiakiem to trudną ją zdjąć.

To jak z pasami w samochodach - zazwyczaj są pomocne ale czasem szkodzą.
T.K.
Paweł Suwiński
2006-07-20 07:55:16 UTC
Post by Tomasz Konnak
Post by Paweł Suwiński
Rozumiem, że kamizelka nie pozwala zanurkować, ale zastanawiam się czy
tak trudno ją zdjąć pod wodą? Nigdy tego nie testowałem.
Jak jest pod sztormiakiem to trudną ją zdjąć.
no rzeczywiście, zupełnie o tym zapomniałem, nawet sam zakładam
kamizelkę pod sztormiak :)... może trzeba pomyśleć zmianach nawyków
(?)
Tomasz Konnak
2006-07-20 08:10:37 UTC
Post by Paweł Suwiński
Post by Tomasz Konnak
Post by Paweł Suwiński
[...]
No, sprawa jest dyskusyjna - kamizelka na wierzchu namaka, nie wiem jak
po całym dniu żeglowania i namakania wygląda jej zdolność do unoszenia
człeka. Tak źle i tak niedobrze.
T.K.
Jacek Kijewski
2006-07-20 15:43:57 UTC
No, sprawa jest dyskusyjna - kamizelka na wierzchu namaka, nie wiem jak p=
o=20
ca=B3ym dniu =BFeglowania i namakania wygl=B1da jej zdolno=B6=E6 do unosz=
enia cz=B3eka.

Ja my=B6l=EA, =BFe tej zdolno=B6ci niewiele szkodzi.

Nie zak=B3ada=B3bym kamizelki pod sp=F3d, z r=F3=BFnych przyczyn (m.in. tej=
, =BFe nie=20
istniej=B1 ubrania na rozmiar: ja + kamizelka).

pl *
Tomasz Konnak
2006-07-20 17:33:25 UTC
Post by Tomasz Konnak
No, sprawa jest dyskusyjna - kamizelka na wierzchu namaka, nie wiem
jak po całym dniu żeglowania i namakania wygląda jej zdolność do
unoszenia człeka.
Ja myślę, że tej zdolności niewiele szkodzi.
A to nie wiem jak teraz. Ale stare kamizelki miały takie coś, że muszą
unosić ileś tam godzin. Patrząc kiedyś, po całym dniu deszczu, na
namoknięte i wyraźnie ciężkie kamizelki, zastanawialiśmy się, jak to
jest. Wiem, trzeba było zrobić test, ale pogoda nie zachęcała...
Nie zakładałbym kamizelki pod spód, z różnych przyczyn (m.in. tej, że
nie istnieją ubrania na rozmiar: ja + kamizelka).
A ja zawsze zakładam pod sztormiak, potem nie ma problemu z suszeniem. :)
T.K.
Jacek Kijewski
2006-07-21 08:28:41 UTC
Post by Jacek Kijewski
=20
No, sprawa jest dyskusyjna - kamizelka na wierzchu namaka, nie wiem j=
ak=20
Post by Jacek Kijewski
po ca=B3ym dniu =BFeglowania i namakania wygl=B1da jej zdolno=B6=E6 d=
o unoszenia=20
Post by Jacek Kijewski
cz=B3eka.
Ja my=B6l=EA, =BFe tej zdolno=B6ci niewiele szkodzi.
A to nie wiem jak teraz. Ale stare kamizelki mia=B3y takie co=B6, =BFe mu=
sz=B1 unosi=E6=20
ile=B6 tam godzin. Patrz=B1c kiedy=B6, po ca=B3ym dniu deszczu, na namokn=
i=EAte i=20
wyra=BCnie ci=EA=BFkie kamizelki, zastanawiali=B6my si=EA, jak to jest. W=
iem, trzeba=20
by=B3o zrobi=E6 test, ale pogoda nie zach=EAca=B3a...
Eeee... to chyba za czas=F3w tzw. ba=B3wank=F3w (kto=B6 pami=EAta?).

Nawet taka sportisowska, co mia=B3em od 10 lat, nie namaka.

pl *
Przemyslaw Brojewski
2006-07-20 10:41:55 UTC
Post by Paweł Suwiński
[...]
Wpadnij do wody z nienacka i niech cię żagiel nakryje. Nie spanikuj.
Może ci oddechu starczy wtedy.

Przemek.
Jacek Kijewski
2006-07-20 15:35:19 UTC
PS. Aczkolwiek osobi=B6cie uwa=BFam, =BFe kamizelka asekuracyjna jeszc=
ze
nikomu nie zaszkodzi=B3a...
Powiedz tym, co si=EA pod =BFaglem udusili (wcale nie takie sporadyczne
przypadki).
ej, a mo=BFesz to rozwin=B1=E6?... bo niechcia=B3bym si=EA udusi=E6 pod =
=BFaglem :)
Rozumiem, =BFe kamizelka nie pozwala zanurkowa=E6, ale zastanawiam si=EA =
czy
tak trudno j=B1 zdj=B1=E6 pod wod=B1? Nigdy tego nie testowa=B3em.
Jak 10 lat wyczynowo p=B3ywasz, prze=E6wiczysz to kilka razy, wpadniesz do=
=20
ciep=B3ej wody i nie dostaniesz przy tym bomem w g=B3ow=EA, to nie a=BF tak=
=20
trudno. Ja to tak mniej-wi=EAcej =E6wiczy=B3em.

Mimo wszystkiego potrafi=B3em lekko spanikowa=E6 pod =BFaglem od windsurfin=
gu.
No np. kajakarze zwa=B3kowi (p=B3ywaj=B1cy po rzekach zawalonych drzewam=
i -
taki sport:) nie u=BFywaj=B1 kamizelek, aby si=EA gdzie=B6 nie zaklinowa=
=E6 lub
nie zaczepi=E6 o drzewa.
Ja, jako kajakarz niezwa=B3kowy i leniwy te=BF nie stosowa=B3em, tylko=20
podk=B3ada=B3em sobie pod miejsce, gdzie plecy sw=B1 szlachetn=B1 nazw=EA..=
=2E

pl *
Jacek Kijewski
2006-07-20 06:43:29 UTC
Ja wiem, =BFe bardziej w=B3a=B6ciwa by=B3aby mo=BFe grupa kajaki albo
motorowodniacy, ale sama istota sprawy jest natury og=F3lnej. A ja jestem
=BFeglarzem i t=B1 grupe odwiedzam.
[...]
Czy co=B6 sie zmieni=B3o w tej sprawie? Ostatnio przepisy sie zminia=B3y,
dlatego pytam.
Jak dot=B1d nie by=B3o takiego obowi=B1zku.
Sprawd=BC na www.msport.gov.pl -> BIP -> Prawo (czy akty prawne)=20
zarz=B1dzenie.

Policja najcz=EA=B6ciej nie zna przepis=F3w, kt=F3re stara si=EA egzekwowa=

pl *
Radwan
2006-07-20 07:24:28 UTC
Ja wiem, ¿e bardziej w³a¶ciwa by³aby mo¿e grupa kajaki albo
motorowodniacy, ale sama istota sprawy jest natury ogólnej. A ja jestem
¿eglarzem i t± grupe odwiedzam.
Otó¿, przprowadza³em testy napedzania kanoe wietirokiem, w Krakowie na
Wi¶le.
Przyczepi³a siê policja i za¿±da³a w³o¿enia kamizelek ratunkowych,
argumentuj±c, ¿e jest to obowi±zkowe, z wyj±tkiem jachów kabinowych.
Czy co¶ sie zmieni³o w tej sprawie? Ostatnio przepisy sie zminia³y,
dlatego pytam.
Jak dot±d nie by³o takiego obowi±zku.
SprawdΠna www.msport.gov.pl -> BIP -> Prawo (czy akty prawne)
zarz±dzenie.

Policja najczê¶ciej nie zna przepisów, które stara siê egzekwowaæ.

Na regatach mamy pro¶ciej... komisja wiesza flage "Y" - kamizelki na grzbiet
:)) Aczkolwiek bywa, ¿e ka¿ê za³odze wci±gnaæ kamizelki bez sygna³u
komisji.
Natomiast w ostatnie upa³y kamizelka robi za "pampersa".. tzn jest wk³adana
od d... strony przez nogi i wyglada niczym pampers. Tak zaopatrzony za³ogant
p³ywa sobie w cieplutkiej wodzie jeziora , pomiêdzy wyscigami, jak korek :)
Ostatnio w Olsztynie podp³yne³a do mojej za³ogi ekipa policyjna.. rozmowa
brzmia³a mniej wiêcej tak :
- co panowie tu robi± ?
- p³ywamy sobie
- to prosze do brzegu..
- a to dla czego ?
- bo takie sa przepisy
- a który konkretnie?
- hmm.. tu jest trasa regat i nie wolno p³ywaæ !
- a my w³a¶nie z tych regat...
- wp³aw ????
- nie.. tam p³ywa nasz jacht...
- opuscilio¶cie jednostke bez srodków zabezpieczaj±cych - bedzie mandat !
- i tu za³ogant pokaza³ panu policjantowi 4 litery :)

Policjant by³ nieczepliwy - usmia³ siê i popolyna³ dalej

Radwan
Paweł Suwiński
2006-07-20 07:43:10 UTC
Natomiast w ostatnie upały kamizelka robi za "pampersa".. tzn jest wkładana
od d... strony przez nogi i wyglada niczym pampers. Tak zaopatrzony załogant
pływa sobie w cieplutkiej wodzie jeziora , pomiędzy wyscigami, jak korek :)
A niema tendencji do odwracania nogami do góry? bo w przypadku
utopienia się w ten sposób to nagroda darwina murowana ;).
Artur P.
2006-07-20 17:25:46 UTC
- opuscilioście jednostke bez srodków zabezpieczających - bedzie mandat !
A to jaki przepis?

Pzdr
Artur Pasieczny