jakie anody dla stalowego kadłuba
Maciek Kotas
2008-10-19 09:26:38 UTC
mam pytanie do mądrzejszych kolegów. jestem pierwszy raz w zyciu
armatorem jachtu stalowego i zastanawiam sie jak wyliczyc ilosć anod
cynkowych dla ochrony antykorozyjnej kałuba ca.9.5m długi , ca.3.0m
szeroki,ca.2.2 wysoki.
--
Maciek"Skipbulba"Kotas
s/y ALIFLANKE
www.saj.org.pl
Jerzy Makieła
2008-10-19 10:06:54 UTC
Post by Maciek Kotas
[...]
Hi... Hi... w Północnej grupie mamy specjalistę:-) Tam pytaj...
--
Pozdrowienia Jurek Makieła
http://www.makiela.pl
GSM 601-938-951
Maciek Kotas
www.saj.org.pl
Włodzimierz Ring
2008-10-19 20:38:25 UTC
Post by Maciek Kotas
a bliżej?:)
Maciek - policzymy Ci to - spokojnie.
Pzdr
Kocur
j***@poczta.onet.pl
2008-10-19 22:06:33 UTC
Post by Maciek Kotas
[...]
Courtesy Wood Marine Ltd.

Szerokość jachtu w stopach plus podwojone zanurzenie w stopach, u ciebie ok. 10
plus ok. 13, czyli 26.
Powyższe pomnożone przez długość linii wodnej w stopach, więc u ciebie uzyskane
wyżej 26 pomnożone przez 30, czyli 690.
Powyższe podzielone przez 15,6, a więc 690 podzielone przez 15,6 daje ok. 44
lbs wagi sumy anod cynkowych dla całego kadłuba. Czyli ok. 20 do 21 kilogramów
cynku. Niektóre tabele podają dla bezpieczeństwa wartość nadmiarową ok. 36 kg
anod cynkowych dla stalowego kadłuba jachtu nazywanego 30 ft steel hull cruiser.
Oprócz wagi, osobną sprawą jest dobranie powierzchni anod.

Przykładowe źródło, Boatowners Mechanical and Electrical Manual, How to
Maintain, Repair, and Improve Your Boats Essentials Systems, page 216

j***@poczta.onet.pl
2008-10-19 22:12:28 UTC
Post by j***@poczta.onet.pl
Post by j***@poczta.onet.pl
Courtesy Wood Marine Ltd.
Szerokość jachtu w stopach plus podwojone zanurzenie w stopach, u ciebie ok. 10
plus ok. 13, czyli 26.
Nie 26 a 23 , jest chyba za późno na obliczenia.

Courtesy Wood Marine Ltd.

Szerokość jachtu w stopach plus podwojone zanurzenie w stopach, u ciebie ok. 10
plus ok. 13, czyli 23.
Powyższe pomnożone przez długość linii wodnej w stopach, więc u ciebie uzyskane
wyżej 23 pomnożone przez 30, czyli 690.

Jacek WoŒniak
2008-10-20 05:37:48 UTC
Post by j***@poczta.onet.pl
Powyższe podzielone przez 15,6, a więc 690 podzielone przez 15,6 daje
ok. 44 lbs wagi sumy anod cynkowych dla całego kadłuba.
Chyba przestałem lubić stalowe kadłuby ...
--
Pozdrawiam Jacek :-)
"Złe prawa są najgorszym rodzajem tyranii."
Jerzy Sychut
2008-10-20 07:03:11 UTC
Post by Maciek Kotas
[...]
Tubylcy z zachodniego wybrzeża Szwecji do wyliczeń stosują metodę "pi
razy oko" przyjmując że jedna anoda chroni powierzchnię zanurzoną do 1,5
m2. Rozmiar anod niespecjalnie ma znaczenie oprócz tego że trzeba
wcześniej zmieniać. Należy zmienić anody gdy zużycie cynku przekroczy
50%. Nie należy malować anod aby nie zmniejszać powierzchni. Nieco
więcej szczegółów pod http://www.sychut.com/ruina/el/index.html#11

Sporo praktycznych wiadomości o anodach, korozji i stalowych kadłubach
jest pod:
http://baatplassen.no/i/kategorier.php?func=place&tid=43217&cat=5316&sty=zzz
Niestety konieczna jest znajomość języka. Można probować sobie pomóc
http://translate.google.com/translate_t# zdaje się jednak norweski jest
odporny w tłumaczeniu na polski ale można próbować na angielski.
Stockholm, http://sychut.com
Jerzy Makieła
2008-10-20 07:23:20 UTC
Post by Jerzy Sychut
Niestety konieczna jest znajomość języka. Można probować sobie pomóc
http://translate.google.com/translate_t# zdaje się jednak norweski jest
odporny w tłumaczeniu na polski ale można próbować na angielski.
Ale my mamy Bogne i nie zawahamy się jej użyć...:-))))))

Pozdrowienia Jurek M z fabryki
Bogna Katarzyna Danilczuk
2008-10-20 08:38:22 UTC
Post by Jerzy Makieła
Post by Jerzy Sychut
[...]
Nie ma sprawy, w wolnej chwili dam się użyć :)))
bkd
Piotr Wiśniewski
2008-10-20 09:49:52 UTC
Post by Jerzy Makieła
Post by Jerzy Sychut
[...]
Nastojaszczyj sadist... ;->

Zw. ;-D
--
Piotr Wisniewski Sail-Ho
***@sail-ho.pl http://www.sail-ho.pl
--------------- Może uderzyć grom z jasnego nieba... -------------------
s***@op.pl
2008-10-20 07:54:27 UTC
Tubylcy z zachodniego wybrze�a Szwecji do wylicze� stosuj� metod� "pi
razy oko" przyjmuj�c �e jedna anoda chroni powierzchni� zanurzon� do 1,5
m2. Rozmiar anod niespecjalnie ma znaczenie opr�cz tego �e trzeba
wcze�niej zmienia�. Nale�y zmieni� anody gdy zu�ycie cynku przekroczy
50%. owa� na angielski.
--
Dzieki bardzo, o takie info mi chodziło. czyli potrzebuję ca 16 anod.
Sporo.

Maciek"S"Kotas
Marcin Palacz
2008-10-20 08:30:15 UTC
Post by s***@op.pl
Dzieki bardzo, o takie info mi chodziło. czyli potrzebuję ca 16 anod.
Sporo.
Czy mi się źle wydaje, że anody potrzebne są tam,
gdzie może mieć miejsce przepływ prądu pomiędzy
różnymi metalami?
Czyli istotny jest przepływ prądu przez wodę
między śrubą, wałem, i innymi elementami, a kadłubem.
Dodatkowo, te elementy muszą być ze sobą elektrycznie
od wewnątrz połączone (żeby zamknąć obwód).

Więc anody się wiesza z grubsza pomiędzy elementami,
które mogą stać się elektrodami.
Wieszanie anod w tych częściach kadłuba (np dziób),
gdzie potencjalnych elektrod nie ma, nie jest chyba potrzebne ?

Nie wiem - pytam specjalistów.

Marcin
Jaromir Rowinski
2008-10-20 08:52:52 UTC
Ten wpis może być nieodpowiedni. Kliknij, aby go wyświetlić.
Jaromir Rowinski
2008-10-20 09:41:38 UTC
Ten wpis może być nieodpowiedni. Kliknij, aby go wyświetlić.
j***@poczta.onet.pl
2008-10-20 16:00:57 UTC
Tubylcy z zachodniego wybrze�a Szwecji do wylicze� stosuj�
metodďż˝ "pi
50%. owaďż˝ na angielski.
--
Dzieki bardzo, o takie info mi chodziło. czyli potrzebuję ca 16 anod.
Sporo.
Maciek"S"Kotas
Te wyliczone przeze mnie około 21 kilogramów cynku na około 30 stopową stalową
łódkę nie musi zbyt wiele odbiegać od rzeczywistości. Wzór pochodzi ze
starych dobrych brytyjskich źródeł.

Dla zobrazowania spróbujmy przeliczyć to na anody.

Ciężar właściwy Zn to ok 7 gram na cm3.
A więc te potworne 21 kg Zn, czyli 21 000 gram Zn to około 3000 cm3, czyli 3
litrów Zn objętościowo.

Trzy sześcianiki, każdy o długości boku 10 cm. Zróbmy z tego dwie bryły,
jedna składająca się ze złożenia dwóch sześcianików i druga będąca pojedynczym
sześcianikiem, i wykrójmy z tego anody o grubości 1,5 cm każda.

Wychodzi z tego,

7 anod prostokątnych nieco większych, o rozmiarze 20 x 10 cm,

plus

7 anod małych o rozmiarze 10 x 10 cm.

Razem 14 nie takich znowu dużych anod, w tym 7 raczej małych jak dla takiego
kadłuba, o grubości ok 1,5 cm każda.

To chyba wygląda realnie, no i blisko tych szesnastu anod ?
j***@poczta.onet.pl
2008-10-20 16:43:19 UTC
Post by j***@poczta.onet.pl
[...]
Prawdopodobnie Brytyjczycy liczą to asekuracyjnie, na bardziej zasolone akweny.
Na Bałtyk rzeczywiście może wystarczyć 16 mniejszych anod. Na Allegro ktoś
chce 40 PLN za anodę 660 gramową. Czyli ok 600 PLN za całość?
Jerzy Sychut
2008-10-20 18:21:14 UTC
Na Allegro ktoś chce 40 PLN za anodę 660 gramową. Czyli ok 600 PLN za całość?
Porównanie cen sprzętu żeglarskiego nie wypada najlepiej dla polskich
sklepikarzy. To samo dotyczy Allegro. Towar bez żadnej gwarancji nie
powinien kosztować więcej niż nowy. Do tego niewiadomego pochodzenia. 40
zł za sztukę wypada po ~117 kr (100 zł = ~292 kr)
http://www.forex.se/

Przykład cen anod w sklepie za miastem:
0,2 kg 39,90 kr (164mm x 95mm)
0,5 kg 69,90 kr (164mm x 120mm)
1.0 kg 89,90 kr (210mm x 134mm)
2.0 kg 169,00 kr (210mm x 164mm)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=229&iItemId=87199

W centrum:
0.2 kg 79 kr (164mm x 95mm)
0.5 kg 98 kr (164mm x 120mm)
1.0 kg 189 kr (210mm x 134mm)
2.0 kg 235 kr (210mm x 164mm)
http://hjertmans.se/index.asp?rubnr=1212&xartnr=
Stockholm, http://sychut.com
j***@poczta.onet.pl
j***@poczta.onet.pl
2008-10-20 22:18:35 UTC
Post by Jerzy Sychut
[...]
Trzeba dodać, że anody utrudniają malowanie kadłuba, bo ich samych nie wolno
zamalować. Osłania się je taśma maskującą wciskaną nawet między krawędź anody a
blachę kadłuba, na ile się tylko da.

Jeszcze taka uwaga, że liczy się bardzo jakość wymalowania kadłuba, im
dokładniejsze i lepiej izolujące elektrycznie, nie pozdzierane z kadłuba, tym
mniejsze anody.

Biorąc to wszystko pod uwagę, prawdopodobnie powinno ich być mniej niż 16.
Colonel Andrzej
2008-10-20 07:48:53 UTC
Post by Maciek Kotas
[...]
Po 25 latach niewiele pamietam ale masz proste rozwiązanie: skopiuj
tocomajana którejkolwiek "jotce", tylko zmniejszając w proporcji
(9,5/13,5 do kwadratu) nie bedzie istotnego błędu. Nie maluj elektrod!
michal
2008-10-23 10:18:30 UTC
Post by Maciek Kotas
[...]
Jakby co mam takie anody na aukcji, pzdr.MIchal

http://allegro.pl/item460274380_cynkowe_anody_cynk_na_kadlub_antykorozyjne_660g.html